Lev lite mer

Det finns många sådana där tilltal. Ni vet, det är inte livet som ska fyllas med dagar utan dagarna ska fyllas med liv, ta tillfället i akt och klassikern Carpe diem. Det är lätt sagt.

Jag har bestämt mig för att vara en betraktare den här sommaren. Jag vill se människor och jag vill se interaktioner. Det går sådär. Jag pendlar mellan en masa olika intryck i mitt fluktande och betraktande, fastnar mest i summeringen att människan gör det så svårt för sig i hetsen över att allt ska vara så himla perfekt.

Vi bor i en sommarstad, turisterna är många och handlarn går sommaryster runt i butiken och liksom lever upp på ett sätt jag sällan skådat en novembertisdag. Det köps grillkol och badbollar likt det är sista dagen i livet. Kartor över staden vecklas upp och morgondagen planeras minutiöst efter den vidhängande ”aktivitetskalender juni-augusti”…ofta står det en vidhängande familj runt personen med kartan, de ser sällan entusiastiska ut. Ibland hör jag hur turisterna nere vid gästhamnen säger ”ja man måste ju göra något annat nu, det är ju taskigt mot barnen, tre veckor har vi varit ute vi mååååste göra något. För barnen.”

Inte helt sällan väljs då en rundvandring i ett gammalt nerlagt fort från kalla kriget-tiden. Det infinner sig en rad frågor i och med det aktiva valet av aktivitet, men främst; vem i båten ville dit?

Grannens, och våra, ungar spelar dator halva nätterna sommarlovet igenom. Det väcker också en rad frågor. Främst hos andra. Man kan ana att vi är aningslösa och slappa föräldrar, men man kan faktiskt även ana en viss avundsjuka till att man kan välja så. Jag tycker det är toppen. Barnen vid datorn, jag ute läsandes halva natten i hammocken och runt halv tre ses vi på en nattmacka i köket. Mina anemiska ungar är hejare på datorspråk och virtuellt interagerande men sopiga på kalla krig, jag tänker att det ger sig när de blir äldre och seglar. 

Det kan ha att göra med medvetna val. Man hänförs, förfasas, gläds och upprörs över andras val, och även av sina egna under stundom. Sommaren är en tid man kan använda till betraktelse, att se det man tänker och förhoppningsvis bli medveten om det man känner. 

Så vad vill du i sommar, kalla kriget eller lana?

Carpe vad du vill men bara lev lite mer!

 

One thought on “Lev lite mer

  1. Lena Jansson juli 22, 2014 / 18:02

    Jag betraktar också den här sommaren. Genom min kamera. Visst är det kul!

    Gilla

Kommentera

