Du är alltid intressant

Jag vill kunna säga till personalen vid starten nästa vecka att ”Du är alltid intressant” jag vill att de i klasserna och på fritids förmedlar till varje barn de möter ”du är alltid intressant”.

För hur det än är med nationell statistik, kloka lösningar och planeringar på sociala medier så måste du själv vara tillräckligt intressant för att verkligen lyckas med jobbet i skola.

Samlade söndagstankar, löst sammanfogade i en sensommarloj hjärna.

Skolstarten närmar sig och flödet i de sociala medier där jag rör mig svämmar över med tips inom didaktik, pedagogik och metodik i alla upptänkliga former. Bedömningsmatriser och tips på pedagogiska planeringar skymtar förbi, alltihopa blandat med härliga tillrop om att få – eller skaffa sig – en fin höstupptakt.
Sharing is caring. Det är det verkligen.

Men jag reflekterar allt oftare över tanken med att det delas så intensivt, för att inte säga frenetiskt i vissa grupper. Jag funderar på om glädjen och nyttan hos mottagare väger upp den förlust som oaktat riskerar utebli av egna otänkta utvecklingstankar. Jag menar att det finns skäl att vara observant och lyhörd för det egna intressanta tänkandet. Att tolka och utveckla efter eget reflekterande, att bli säker i att det jag själv förstår att göra är mitt hantverks bas. Det är många ”den lånar jag!” i dessa dagar. Sharing is sannerligen caring. Det är det verkligen, nästan oftast. Ibland är det lite mer ”se på mig” än ”jag delar” , det hör till, det berikar men tål att belysas från flera vinklar.

För en tid sedan fick jag ett sms efter ett möte. Jag hade redogjort för ett ställningstagande beslut, mött motstånd och redogjort mina förväntningar angående det utfallet av beslutet – vilket också slog in.
20140723-100036-36036456.jpg
Det var ett starkt budskap. Jag bär det med mig som en ädelsten i fickan.
Jag återvänder ofta i tanken till ögonblicket jag fick det, jag gillar att bada i känslan det gav.

Idag skriver fem läkare och psykologer på DN.Debatt att ”ökade kunskapskrav slår hårt mot stor grupp elever”.
De skriver mycket och klokt om hur kunskapskraven syns i deras möten elever, de berättar sin syn på vad som krävs av skolan och samhället för att låta barn utveckla psykisk hälsa istället för psykisk ohälsa.

IMG_3990.JPG
De berör även att de inte uppfattat något skolpolitiskt intresse att se till att anpassa läroplanens krav och förutsättningar när det gäller barns kognitiva utvecklingsnivå gällande planera, analysera och reflektera.

Där går mina tankar tillbaka till flödet i Facebook och Twitter. Sharing is caring, men inte om det sker oreflekterat, ickeanalyserat eller Gud förbjude ”av-någon-annan-utan-att-jag-tänker-själv-planerat”. Eleverna gör det lärarna gör..?

Jag knyter ihop med mitt sms, du är alltid intressant. Vem vill inte vara det?

Skolchefen i nämndens öga.
Rektor i skolchefens öga.
Läraren i rektors öga.
Eleven i lärarens öga.

IMG_3989.JPG
Kan det på allvar vara så att skola inte är meningsfullt för att skolpolitiska intressen på allvar inte begriper att de måste se på alla människor som verkar i skolan som intressanta? Intressanta var och en utifrån sin plattform och funktion i skolhus och nämnder. Det har blivit så mycket av inget sharing och verkligen utan caring.

One thought on “Du är alltid intressant

Kommentera

