Det är nu det verkligen börjar

20140723-100313-36193088.jpg

20140723-100312-36192014.jpg

Lagom till midsommar och rektorernas avslutningslunch damp Skolinspektionens rapport med vidhängade åtgärdskrav ner i min mailbox. Jag hade väntat ganska ogenerat engagerat på rapporten, jag ville så gärna att arbetet vi påbörjat redan i februari skulle bli belyst i offentlighetens ljus genom inspektionens granskande glasögon.

Bara dagarna innan rapporten offentliggjordes hade jag bjudit in skolans alla föräldrar till ett informationsmöte, en slags releese inför releesen som ju inte fick citeras, återges eller spridas innan offentlighetsdatum. Med hjälp av Skolinspektionens handläggare kunde jag ändå få till ett manus inför föräldramötet. Det kom ca 50 föräldrar vilket man får betrakta som god uppslutning i en skola på 100 elever.

Syftet med informationsmötet var att skapa medvetenhet om effekten rapporten skulle få medialt, jag ville inte att föräldrar till våra elever skulle stå inför ett kasst faktum meddelat av någon annan än skolans rektor.
Från föräldramötet gick det två dagar till att rapporten offentliggjordes.

Det gick sedan ytterligare två veckor innan lokaltidningen slog upp nyheten i tjocka rubriker. Jag befann mig då på Gotland och Almedalsveckan för #skolvårens räkning.
Det har visat sig att många av de människor jag möter genom #skolvåren har en stor betydelse för de åtgärder som jag måste genomdriva i min skola för att få den i ett skick som motsvarar författningens krav. Under Almedalsveckan har jag kunnat knyta till mig expertis från bland andra Skolverket, SKL, Skolledarna och inte minst från lärarnas olika fackliga organisationer. Alla de här har ett reellt inflytande och makt i skolans verksamheter, makt vilken jag som rektor kan välja att stångas emot alternativt få draghjälp av. Jag väljer naturligtvis draghjälpen.

Sommarens semesterveckor har gått åt till att rekrytera personal. Huvudmannen har gett sitt samtycke till rika åtgärder i form av dubbla lärare i klassrummen och även i prestämnena, utbildning för att nå säkerhet i läroplanen, insatser för bedömningsförfarandet och inte minst stärka upp skolhälsovården med 80% jmf med föregående läsår.

Den inre strukturen i skolhuset förändras genom omflytt av hemklassrum och fritids får delvis tillgång till nya stora ytor.
Det gamla personalrummet, där inte alla fått plats, flyttas till ett ljusare, större och bättre rum inrett med kyl, mikro och diskmaskin. Det gamla saknar allt detta.

Utomhus ska personal- och besöksparkering få ett lyft med hela avbalkningar, lagad asfalt och tydlig skyltning. Flagade förråd och väntkuren för taxibarnen ska målas om under kommande vecka. För jag är övertyga om att yta är halva jobbet till ett gott första intryck när skolan drar igång i augusti. Faktum är att för att sjösätta åtgärder som inspektionen ålagt oss så behöver skolan draghjälpen av ett gott första intryck.
Det kan tyckas som ett billigt trick men jag tror på relationer och relationer börjar som vi alla vet genom sinnenas positiva reaktioner. Jag menar att det också handlar om respekt för alla oss som kommer och går varje dag i miljön. En ljus miljö, genomtänkt och vänlig skapar förutsättningar för goda möten.

Som jag skrev redan i första stycket så är detta ett arbete som startade långt innan skolinspektionen kom ned sin rapport. Medvetenheten om situationen i skolan har varit hög men möjligheter att bryta invanda mönster har inte givits förrän under senaste månaderna. Sorgligt och dessvärre sant.

Vi börjar nu den målmedvetna resan att få vår skola på rätt köl.

Bloggandet om processen kommer inte att vara schemalagd. Texterna kommer inte att vara facit för andra skolor. Mycket av texterna kommer att likna dagboksform, man kan betrakta det som tänkande och görande kring hur vi vänder en skola där det entreprenöriella gått överstyr.

Välkommen att följa med på äventyret!

3 thoughts on “Det är nu det verkligen börjar

  1. Lena Jansson juli 26, 2014 / 18:38

    En sån kraft du är Sussie! Respekt!

    Liked by 1 person

  2. Rektorn juli 26, 2014 / 18:43

    Det återstår att se, men jag tror på det här! Det måste gå. Med mycket kärlek och respekt.

    Gilla

  3. Åsa A juli 27, 2014 / 12:18

    Tror stenhårt på dig och trösta dig emellanåt med att det tar tid att vända ett stort fartyg mot motsatt kurs.
    Se till att skaffa bra matroser på resan.😄😊

    Gilla

Kommentera

