Konsten att ta kommandot

Skolinspektionens rapport och beslut om åtgärder ligger som en het potatis på lokalbladets redaktion. Mycket av det som händer i skolvärlden lokalt kan i någon mån härledas till ett samband till min skola. Det är helt riktigt, det är också helt okej – för mig.

20140728-163749-59869014.jpg

Fast nu är det ju inte bara mig det handlar om. Det finns i nära anknytning till de svarta rubrikerna elever, föräldrar, mina medarbetare i skolan, tidigare rektorer och skolchefer. Det här berör dem också. Det berör även lokaltidningens skolreporter, på ett alldeles särskilt plan. Det att berätta en angelägen historia, en viktig historia om vad vi gör med skattemedel och om hur vi gör med elever i en skola som kunde ha varit läsarens egna skola.

Hittills har jag inte gått i svaromål över rådande situation i min skola men jag tänker att det börjar bli dags att sätta egen prägel på kommande rubriker.
Jag har en klar uppfattning om att jag vill att olika behov av saklig information, av hänsyn och av respekt tillgodoses och bemöts.

Så jag ringde upp lokalbladets skolreporter och sa:

”Hej, det här är Susanne Granat Ahlstrand, rektor i Tystberga skola.
Jag tänkte att vi borde träffas.”

Vi ska träffas i slutet av september, då har vi en synlig ny riktning och vi har landat lite i det nya läsåret.
Det blir bra.

One thought on “Konsten att ta kommandot

  1. Katarina juli 28, 2014 / 16:02

    Artikeln gav en olustig känsla, tyckte synd om hela Tystberga. Det är av samhällsintresse men det går nog att ha skriverierna på en annan nivå. Lycka till med mötet. Ser fram emot de positiva artiklarna i framtiden!

    Liked by 1 person

Kommentera

