Men vart ska rektorn sitta??!

En framgångsrik skola har en rektor som är synlig i verksamheten.
I en framgångsrik skola har personalen förtroende för sin rektor.
En framgångsrik rektor har förtroende för sin huvudman.
I en framgångsrik skola finns en rektor som har huvudmannens förtroende.

Under det halvår jag jobbat i min skola har jag intuitivt begripit att rektors rum är helt fel placerat i huset. Rent funktionellt.

Jag sitter på andra våningen i skolan, i ett trapphus där endast hälften av elever och personal har en naturlig förbifart. Jag upplever att jag missar just hälften av relationerna. Det är inte lyckat i längden…

Jag har en tid funderat på varför rektor måste ha ett eget rum. Måste rektor det? Jag tror inte det. Inte hela tiden. Jag tror att om man vill förmedla transparens och synligt lärande måste man som rektor visa sin egen allmänna praktik i vardan. Synligt lärande och goda förutsättningar för flipp eller flopp i klassrum börjar i den inre kärnan av skolans maktcentrum, det är min övertygelse.

20140803-170352-61432794.jpg

Alla anställda i vår skola har ett stort gemensamt arbetsrum med många sittplatser, en del väljer att sitta där, andra väljer att inte göra det. Jag har beslutat mig för att bli en av de som sitter där när jag håller på med icke-konfidentiella uppgifter. Jag har kommit fram till att tillgänglighet för medarbetare inte ska behöva inledas med ”har du tid två minuter”. När jag inte kommer att ha de där två minuterna har jag hittat ett lämpligt litet litet kontor att hålla till på uppe på vinden, en skrubb där jag kan förvara konfidentiella papper och gå upp till när jag verkligen behöver egen arbetstid. Jag tror att det kan röra sig om högst någon timme per dag.

Jag vill vara en del av min verksamhet, jag vill se min personal, mina elever och deras föräldrar. Jag är inte intresserad av toppstyrning, mer av tydlighet och handfast ledning. Jag är inte intresserad av ja-sägare eller nej-sägare men jag är väldigt intresserad av de öppna ytornas samtal till utvecklingsfaser. Jag vill lyssna till – och delta i – vilda diskussioner och lågmälda samtal, där olika tänkande leder till mera tänkande och prövande utan fördömande. Utprövande av hållbara samspelsvägar som möter författningens krav på allt vad som ingår i begreppet skola
Hur gör jag det möjligt?

Ett, av flera samspelande,sätt att göra det på är att minska på det ensamma tänkandet och prövandet. Både för rektor och andra. Öppna dörrar och öppna sinnen med tillåtande för enskildhet vid behov, för alla som delar sin dag i vårt skolhus.

Japp. Så får det bli.

2 thoughts on “Men vart ska rektorn sitta??!

Kommentera

