Tre vakanser och lätt stress

Herregud,
Om två veckor startar skolan. Vi ska ta emot förväntansfulla elever och inte så få tveksamma föräldrar.

Jag saknar lärare till tre klasser.
Annons ute, många sökande.
Sökande utan behörighet.
Sökande utan legitimation.
Sökande utan mål.

Föräldrar frågar, ringer och mailar.
Vill veta.
Vem blir mitt barns lärare till hösten?
Jag har inga svar som de vill höra.
Inga svar jag heller vill ge faktiskt.

Huvudmannen informerad, tillfrågad och ganska tyst. Responsen är vad man skulle säga ”inte helt optimal för situationen”.

Hm.
Tre vakanser. Till en krisad skola som rustar för framtida succé. Flera vill vara med, många är de bland de sökande som ”tycker om att jobba med barn”. Det är bra, behjärtansvärt och fint men det räcker inte!

Hm.
Tre vakanser.
Kommunen jag arbetar i kallar sig koncern. Då är jag och min skola ett dotterbolag. Kan jag äska förstärkning från de övriga dotterbolagen, kan jag räkna med att chefer i linje stöder varann?

Hm.
Tre vakanser.
Bara en egen stor fråga.
Behöver du, lärare, nytt jobb?

20140806-173004-63004263.jpg

One thought on “Tre vakanser och lätt stress

  1. Lena Jansson augusti 6, 2014 / 15:39

    Är jag lärare? Ja, rent tekniskt är jag väl fortfarande det, dock utan leg. Vill jag ha jobbet? Aldrig i livet!! 😉

    Gilla

Kommentera

