Att staga upp, tajta hem och ta ut en kurs

För drygt två år sedan inledde jag och maken ett stort projekt. Vi fick ett båtvrak, en Finnjolle som i sin glans dagar seglat OS på 60-talet.

IMG_4010.JPG
Vi har bänt loss, skrapat gammal fernissa, sågat till nytt däck och det har gått åt kilovis med epoxy. Vi har bråkat, vi har gråtit över båten och över varandras beslut. Vi har skrattat och vi har firat framgången när vi klurat ut hur vi skulle ersätta gammal mekanik med modernt tänkande.
Två år, en finnjolle och massor av erfarenhet senare kan jag konstatera att det varit värt besväret och pengarna. Det är sannerligen inte gratis att få något utklassat sjövärdigt igen.

Det är enkelt att dra paralleller från jollerenoveringen till jobbet. Såhär ett halvår efter att jag gått in i projektet rektor för en skola i fullt kaos, tycker jag mig skönja att renoveringen av spant och kölstock kommer att bära upp skrovet. Om ni fattar bilden.

IMG_4025.JPG
Det gäller att inte lappa med gammalt, utan skära loss och sätta in nytt material.

IMG_4027.JPG
I projektet rektor har sommaren varit kort, om jag ska fortsätta prata i båttermer så har jag bytt en del gastar, trimmat masten och rivit ut en hel del inredning för att bli lättmanövrerad när det gäller.

Jag har suttit med olika sjökort för samma skärgård och tagit ut en huvudkurs med olika delmål och vackra natthamnar. På skolspråk så har jag stämt av ämneskraven med vårt nedbrutna centrala innehåll. Jag ser att det kommer att gå. Vi är med i racet!

IMG_4034.JPG
Förra veckan kom lärarna till jobbet, vi har torrseglat min kurs och gemensamt har vi satt segel, med likabehandlingsplan, kursplaner och utvärderingsdatum för ytterligare kurssäkring.
Med Skolinspektionens resultat och krav på åtgärder i handen har det varit ganska enkelt att förstå vad som måste göras. Det har varit lätt att fatta rätt beslut även om det har blåst omkring skolan och rektor.
Det svåra har varit att hitta lärare med rätta virket för en tuff segling, ännu saknar jag tre maskinkunniga ljungmän skulle man kunna uttrycka det hela.

Vad jag har just nu är tilltro till de som jag vet ska segla ihop med mig. Vad jag saknar är vind. Men den brukar ju komma, förr eller senare.

Har jag måntro en läs-och skrivlärare i flödet som är sugen på att mönstra på för en 1a, 2a eller varför inte en 6a?

IMG_3909.JPG

4 thoughts on “Att staga upp, tajta hem och ta ut en kurs

  1. Rektorn oktober 5, 2014 / 14:33

    Hej Tove, ja jag gillar båtspråket. Det blir lättbegripligt för de flesta tror jag. Tack för pepp!

    Gilla

Kommentera

