I rastaktiviteter byggs trygghet

Vi har lagt första veckan med rastaktiviteter bakom oss, det har varit en fantastisk rastvecka!

Det har tagit tid att nå hit. Redan den 13e augusti, första arbetsdagen för lärarna efter semestern, togs det upp att vi behöver ha aktiviteter på rasterna. Som en del i ett långt led av åtgärder att mota utanförskap och mobbing från skolgården.

Vi gav uppdraget till skolans idrottslärare att ansvara för rasternas aktiviteter. Kravet var att aktiviteterna ska vara könsneutrala, fysiska ibland, tankespjärnande alltid, bygga på samverkan och aldrig någonsin med enskilda vinnare.

IMG_4405.JPG
Efter åtta veckor med planering, utprovande och materialtester levererade gympalärarna Pirre och Sudden ett antal lekar som engagerar hela skolan läsåret ut. Lekar varvas i ett rullande schema där en lek gäller alla raster på måndagen, en annan lek alla raster på tisdagen och likadant resten av veckan, en lek per dag samma lek alla raster.

Sudden och Pirre har delat ut uppstartsansvaret av lekarna till sina kolleger. Man ansvarar för en aktivitetsrast per vecka. Det ger två omedelbara synergieffekter för pedagogerna – vi möter barn vi aldrig ser i klassrummet och vi lär oss deras namn ordentligt. Det ger eleverna två omedelbara fördelar – de umgås med lärare utan att de upplever bedömningssituation och de får höra sitt namn av vuxna utanför klassrummet. Det där sista har eleverna framfört som ett behov, tål att tänkas på, va?

I vår skola har ca 100 elever rast samtidigt, i veckans aktiviteter har drygt tio barn deltagit varje rast, några samma men med ett visst utbytesflöde. Vi har observerat att vi haft nära nog lika många fluktare, barn som står på ett säkert avstånd och tittar på för att närma sig och slutligen delta. Det är dem som vi vill nå aktivt. De är de viktigaste, vi såg att det är de eleverna som har lägst förtroende för rasternas betydelse. Det är sannolikt så att deras erfarenheter även gett dem rätt historiskt.

Rastaktiviterna är såklart frivilliga och ska så vara. De är ett komplement till lektionerna om man vill se det så.
För oss är de en del i likabehandlingsplanen om rätten till en värdig vistelse i skolan.

IMG_4407.JPG

3 thoughts on “I rastaktiviteter byggs trygghet

  1. jonastheteacher oktober 26, 2014 / 12:03

    Det är viktigt att det sker bra aktiviteter på rasterna. Under rasten är det lätt att det händer saker som vi vuxna inte ser i gömslen, vrår, bakom hörn och buskar. Viktigt att vuxna som är ute under rast är uppmärksamma. Rastaktiviteter är helt fantastiskt bra! Kämpa vidare så når du och din personal dit ni vill nå!

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s