Men vad gör du på jobbet hela dagarna?

Skolledare. Rektor. Pedagogiskt ansvarig. Visionsstark. Omvärldsmedveten. Forskningsförankrad. Drivande. Synliggörande. Synlig. Inspirerande. Förtroendeingivande. Samlad. Trygg. Saklig. Ekonomiskt.

Att inte begå våld på sig själv borde vara något för alla skolledare att ha i åtanke. Jag funderar denna helg på allt jag gör som motpol till mitt jobb, hur och var jag fyller på med energi. Kan inte låta bli att undra hur andra rektorer gör, för handen på hjärtat – ni måste också prioritera vad ni ska hoppa över i hopp om att ingen frågar efter det.

I skolan där jag arbetar får jag ofta höra att jag alltid syns i verksamheten. Det gör jag till priset av att ständigt ligga efter administrativt.
Jag har kolleger som får skit för att de gör för få klassrumsbesök, jag vet att flera av dessa är magiker rent administrativt.

Man verkar vara det ena eller det andra, noterar jag för min inre agenda.
Jag vill vara både och.
Eller, näe nu hittar jag på medan jag tänker – så är det INTE. Jag vill slippa administrationen. Där är min akilleshäl på jobbet, alla satans många pappersflyttningar.

Möten kan jag inte komma undan, det vill jag inte heller men jag önskar de var effektivare. Fylla i SCBstatistik som tar tre timmar, jo den senaste gjorde det, suger all energi. Mjölkrapporten för EUbidraget känns mer som kökets uppgift och krånglet efter varje regnskur med hinkar och trasor överallt sinkar mig i att lyssna och leda.

Schemat för alla och all verksamhet ska in i datorsystemet, sjukskrivningar ska in i ett annat, semesterdagar rapporteras i ett tredje system och fakturorna attesteras i ett fjärde program och vikarier får endast bokas via en helt egen liten webbtjänst. Ehg, tht, EVK och Ledningsgrupp. Bup resursteamet och rektorsträffar, områdesträff och där är veckan slut.

Helgen är här och det som inte hanns ska hinnas nu för snart är nya veckan här med sina alla kära nya besvär.

Att älska skolan, framtiden och livet är inte enkelt med rektorsdirektivet. Var smart, påläst, glad och driven utveckla belys och peppa. Roligt uppdrag absolut, men vem skrapar ihop rektor när orken tar slut?

IMG_0253.JPG

3 thoughts on “Men vad gör du på jobbet hela dagarna?

  1. jonastheteacher november 23, 2014 / 16:53

    Att vara en närvarande rektor är precis som du beskriver. Administrationen blir lidande. Personal och elever vill ha en närvarande rektor som syns och är delaktig i verksamheten. En rektor som är en tydlig pedagogisk ledare får med sig sin personal, elever och föräldrar. Men var är priset/kostnaden för detta? Hur pass populär blir man som rektor hos förvaltningen? Det är en balansgång för en rektor som inte alls är så enkel att lösa. Hur ska man lösa detta så att rektorerna kan vara pedagogiska ledare och kan leda skolutvecklingen på skolan tillsammans med sina lärare?

    Liked by 1 person

  2. Rektorn november 23, 2014 / 18:15

    På spiken Jonas!
    Jobbet är enormt komplext, vansinnigt roligt och utvecklande men det sorgliga är ju att så mycket av tiden inte läggs på att finnas och verka i elev- och pedagogmiljön. Rektorsjobbet har blivit en skrivbordsprodukt. Man får se upp lite med sitt fokus. Det går utför för en skola utan närvarande rektor. Tror jag.

    Gilla

  3. Tove Olberg november 24, 2014 / 17:17

    Kan rektorns administrativa utföras av någon annan? Kan det administrativa minskas? Bra du fokuserar på hur du har det – tar det!

    Gilla

Kommentera

