Möt barnet – eller tilläggsbeloppet

Sitter i dagarna med organisationsarbete inför nästa läsår, som så många andra rektorer runt om i landet just nu. Jag räknar elever, pedagoger och pengar. Jag tror det går ihop sig. Med tilläggsbidragen såklart, de förhatliga. Kan inte förlika mig med det. Sorteringspengen som tippar budgetbrädan rätt.

I min skola säger vi att vi i personalgruppen speglar samhället utanför, det gör vi på riktigt ur alla möjliga aspekter utifrån sanning och styrdokument. Vi har män, kvinnor, svenskfödda och invandrare. Vi har gamla, unga, hetero- och homosexuella. Vi har barnrika, barnlösa och bonusbarnfamiljer. Vi har änkor och nyförlovade. Och vi är en mångfald av funktionshinder, både fysiologiska och neurologiska. Vi visar verkligen upp oss i alla sorters vuxna. Underbart!

Men.
I min skola får barnen ändå inte spegla sig i oss utifrån sina medfödda och personliga förutsättningar iallafall. Inte fullt ut. Inte i nån skola, vågar jag påstå att det funkar så längre.

Utifrån provokationen ‘är du lönsam lille vän’ möter skolan inte alla barn utifrån deras grundförutsättningar. Många barn möts med en rektorsfundering i stil med ‘genererar du tilläggsbelopp så jag kan behålla resursen?’ Det är också en i sanning skapligt jobbig provokation.

Jag vill inte söka tilläggsbidrag. Jag vill få de där pengarna ändå. Jag vill att min skola möter alla barn utifrån deras behov. Vem kom för övrigt på idén om tilläggsbidrag för barn med funktionsnedsättningar och hur och vilket år sattes kriterierna?

Vi lyssnar denna vecka nästan oavbrutet på betygsdebatten och jag förstår inte hur betyg från vilket skolår du vill gör det bättre för eleverna i tilläggsbidragslistorna.

Är skola i Sverige en skola för dem? Inte, va?

IMG_4611

Kommentera

