Det tog 1 år 1 månad och 18 dagar till första kvittot.

Jag träffade en mamma till en elev häromdagen som sa ungefär så här: På första föräldramötet sa du att din vision var att det här skulle bli en skola att längta till. Då tänkte jag att du var helt dum i huvudet  och så sa hon Men nu är det så, mina ungar vill gå hit fast de är sjuka.  Hur det var i vår skola när jag presenterade min vision kan du läsa Här.

Skollivet under dryga året i rektorsstolen har innehållit allehanda kniviga och soliga uppdrag. Idag tillexempel har jag jobbat 10 timmar och endast en sak på min egen agenda hanns med, idag trillade himlen ner. En familj förlorade en förälder, ett barn kräktes ner halva fritids, skolbussen åkte i diket och de två som skulle stänga på fritids var bägge sjuka och det nya schema-lönesystemet driver alla till milt vanvett för att om man vill ha lön måste man kvittera sina jobbade timmar för februari senast idag. Och så vill matleverantören absolut diskutera smörsortsfrågan som om det gällde hjärtbyte. Refelkterar över sorgen och över arbetets olika faser. En minut i taget, det går inte att förutse vändningarna vissa dagar. Dessa rader är mitt sätt att fånga det ljusa, det har i sanning varit en mental puckel att manövrera sig över.

I augusti var det en till stora delar otrimmad besättning som bemannade skutan Skola hos oss. Att ta ut kursen efter Skolinspektionens åtgärdskrav kändes övermäktigt. Men såhär sju månader senare känns det rätt okej. Bra på många vis, vi är på väg men långt ifrån framme.

Personal och elever hittar framgångsrikt, mycket sakta men säkert nya stigar och säkra sätt att bygga en gemensam arbetsmiljö som alltmer präglas av lust&glädje, kunskapshunger och bus som smittar av sig och ger ringar på vattnet till de som inte riktigt orkar vara drivande motorer. Av olika skäl är vi olika för att olika berikar. Det är nästan helt tillåtet i klimatet hos oss nu. Det går sakta. Vi blir allmer en skola att längta till.

Ni kanske minns den här artikeln ? I arbetsglädje vill människan bidra till ännu mer feelgoodkapital. I humana resurser som omtanke, respekt och aktiva val, men även ekonomiskt. Vår skadegörelse har minskat och därmed en stor del av våra kostnader. Elever som tidigare av ordningsskälmansågs behöva ständig tillsyn klarar att ta ansvar för både sig själva och miljön. På årets två första månader kan jag hämta hem runt en halv miljon av mitt gräsligt stora underskott. Det vore roligt att få läsa om den twisten, Södermanlands Nyheter.

Vi arbetar och levlar. Unga som gamla. Elever som anställda. Jag kanske presenterade en vision den 11e februari 2014 som kändes utopisk i en skola där ytterdörrarna var låsta. Men jag säger som jag sagt hela tiden, jag vinner i längden och först blir det sämre en sen så blir det bättre.

Istället för könsord och svordomar möts jag numera av det här i vår skola



Och städtjejerna möts av detta istället för av bajs i handfaten, eldade pappershanddukar eller stopp i avloppen



Hur vi gör? Vi samtalar och föregår med gott exempel och umgås med eleverna i alla gemensamma utrymmen. Ni vet, man sår sen skördar man. Vi har skördetid, vår första!

3 thoughts on “Det tog 1 år 1 månad och 18 dagar till första kvittot.

  1. Åsa A mars 6, 2015 / 23:38

    Läser, berörs och applåderar.❤️

    Liked by 1 person

Kommentera

