Förvärvade koncentrationssvårigheter

Jag har varit på utbildning och mött benämningen förvärvade koncentrationssvårigheter i ett helt nytt sammanhang, vilket startade en mängd tankar i min hjärna. I veckan har jag hört följande:

Pedagoger möter barn idag som uppvisar beteende som ofta anses visa behov av kategorisering genom diagnos inom autismspektrat. Det man sett då är att barn i flera fall inte alls nått kriterier för någon diagnos utan uppvisat förvärvade koncentrationssvårigheter.  Jag fattar precis. När jag sitter på en energiuttömmande konferens kan även jag visa tecken på förvärvad koncentrationssvårighet. Faktiskt.

Varje dag funderar jag på vad skola egentligen är, vad som räknas som utbildning och varför det är så viktigt att veta hur (och att) undervisningskultur hänger ihop med lärandemiljö och utbildning. Jag undrar hur det kommer sig att nyfikna ungar i 6års transformeras till uttråkade 11åringar och hamnar i klass 8 som minivuxna, helt blasé för allt vad skola heter. Förvärvad koncentrationssvårighet. Smaka på det. När uppstår det? 

Min farhåga är att man förvärvar det genom att helt enkelt vistas i torftig skolmiljö. 

– så hur styr vi upp signalerna? 

 

4 thoughts on “Förvärvade koncentrationssvårigheter

  1. Christer Hellberg mars 20, 2015 / 21:29

    Många viktiga frågor där, tack! Jag ställde en del av frågorna som elev redan ca 1980 (då jag var tolv, typ) när överflödet av böcker på bibblan gav mig eget lärande utifrån mina egna intressen kring livet, varandet och existensen. Och tingen. Och gjorde det på fritiden då.

    Gilla

  2. Rektorn mars 21, 2015 / 06:50

    Jag fattar precis! Ser det idag i min egen verksamhet och i andras med för den delen. Jag undrar vads om kan rymmas i formuleringen förvärvade koncentrationssvårigheter egentligen rent omedicinskt . Jag tror inte att pedagogens torftighet är grundorsakerna, jag är övertygad om att rektorerna är den stora orsaken kopplat till att vi så slaviskt följer budget hellre än forskning och beprövad erfarenhet.

    Gilla

  3. Tove Olberg april 4, 2015 / 08:15

    Ja, minsann … förvärvade koncentrationssvårigheter drabbade mig inte i skolan, men väl i vuxen ålder… frågande inlägg till eftertanke och reflektion … och ja, jag tycker det finns en stor poäng i din svarskommentar här ovan.

    Liked by 1 person

Kommentera

