Och där var påsklovet över. Det har varit ljuvligt!

Jag sa häromdan till Hadar på Twitter att vårt fritids är vår skolas nav. Sedan dess har jag grunnat på om det var riktigt sant. Egentligen. Men jo, det är så. Fast det var nyttigt att återreflektera över det. Det var ett tag sedan jag riktigt funderade över vad jag just nu ser där.

I vår skola är fritids så pass tongivande i verksamheten att vi liksom flyter hop. Fritids är nav både geografiskt i huset och som verksamhet. Våra elever går på fritids långt upp i åren, vi har i år elever från både 5an och 6an inskrivna. Det blir ofta så på landsorten där avstånden är stora. Mycket som sker på vårt fritids är kompensatoriskt till skolan, en del till hemmen. Ofta är det så att en del av det centrala innehållet i olika ämnen startar på fritids eftersom vårt fritids är så på hugget i kapitel 1 och 2 (Lgr11). Och eftersom våra lärare har schemalagd tid på fritids en eftermiddag var tredje vecka blir arbetet med barnen allas arbete, och arbetet med läroplanen blir allas angelägenhet.

Nu har det precis varit påsklov för skolans verksamhet men fritids har varit i full gång. Jag har jobbat och det innebär att jag jobbat nästan enbart administration. Jag har en enorm längtan till loven som rektor. Större än som lärare vad jag kan komma ihåg. Jag behöver tiden på kontoret på loven. Jag samlar allt färdigt pappersjobb i högar, likt en ekorre samlar nötter, för att på loven sätta in i pärmar och rensa. För mig är det ett nödvändigt och schysst system. Det ger mig tid att vara i skolverksamheten under skolperioderna. Det är också en medveten aktion som bottnar i att jag som lärare ständigt saknat en verksamhetssynlig rektor. Jag vill vara det jag själv saknat. Jag märker också att det är ett behov som inte bara jag haft som lärare, jag hör ofta att att jag uppskattas i korridorer, klassrum och skolgård. Det är inte svårare än så, men det gäller att gilla det. Det gäller att det är en värdering man har, tror jag. Det går inte att spela närvarande, jag har märkt att jag måste spegla närvarande. Har provat några ofokuserade dagar att vara verksamhetsaktiv. Det går inte.

På loven när jag arbetar blir det nästan bara administrativt, det blir många timmar framför datorn eller med näsan i papper, pärmar och inläsningstexter. Det blir ett annat jobb,  ett annat tempo. Jag behöver ta många raster, mycket pga leda och att jag annars blir för stel i kroppen. Här kommer finessen för mig som rektor med fritids på loven! Då hänger jag på fritids. Det är verkligen en vinst, både för mig och för fritids. Vi ses mycket oftare och längre på loven än i skolveckorna. Personalen på fritids blir mer tillgänglig för mig och vice versa, vi hinner samtala om verksamhet och barn ordentligt.

Idag var det sista jobbardagen på lovet. Jag har hunnit klart med allt jag planerat och fått många underbara stunder på fritids med både barn och personal. Idag var det ansiktsmålning med fredagsdisco och popcorn. Jag tänker att jag alltid ska jobba på lov, att inte passa på att ta ut ledighet då bara för att det är så lugnt. Jag gjorde det några gånger förra året och jag förstår att jag missar så mycket. Jag vill vara en närvarande rektor i elevernas och pedagogernas vardag både i skolveckor och lovveckor. Jag tänker att det borgar för en hyggligt kvalitativ flytande gräns mellan skola och fritids rent uppdragsmässigt, kompensatoriskt och gummibandsaktigt mellan alla inblandade och helt i linje med författningens krav på god undervisning i trygg miljö.

Påsklovet är över och jag ska ta och tvätta av mig dagens succéfejs.

  

Kommentera

