Ett litet brev från mig till Volvo, om hur tokigt det kan bli när man inte lever sina värderingar. Som företag.

Hej, mitt namn är Susanne.

Jag vill berätta om hur jag inte lyckades att köpa en Volvo.

Tre gånger.

Under en månad.

 

Jag besökte vår lokala Volvohandlare för att titta på, och köpa en V60 alternativt en V70.

I affärslokalen fanns inga andra kunder vid tillfället, två säljare satt upptagna med att sortera papper i pärmar. Avtalskunder förmodade jag.

Jag gick en sväng i butiken och tittade om det fanns något intressant.

Det gjorde det.

 

Ingen tog notis om mig.

En ensam kund.

 

Jag tog kontakt genom att gå fram till en av säljarna och sa

– Vill du sälja en ny bil eller vill du hellre sitta här med dina papper?

Då hade jag varit i butiken i ca en kvart.

 

Såklart han ville det.

Sa han.

Jag frågade tusen frågor men fick aldrig någon säljande respons.

Han var inte så intresserad.

Jag gick därifrån med två finansieringsförslag.

Men han sålde inget liksom.

 

Efter två veckor besökte jag butiken igen.

 

Samma sak. Ingen tog notis om mig.

Samma två säljare och nu även två personer i det som kan vara en reception.

Ingen bekräftade min entré.

Märklig känsla, det där att vara osynlig i en butik.

Som lever på ett varumärke.

 

På väg in i butiken hade jag sett en V60 till vilken jag kände förre ägaren, och mitt mål för dagen var att faktiskt köpa just den bilen. Eftersom ingen tog notis om mig den här gången heller gick jag ut på begagnat-gården och såg två bilar till som jag blev intresserad av.

 

Jag sökte efter 20-25 minuter upp den andre säljaren, eftersom säljare nr 1 inte var så intresserad sist, med orden:

– Hej, jag undrar vad du ska ha för de här bilarna? (Jag hade fotat reg.plåtarna.)

Han svarade att de var inte övertittade än så det kunde han inte svara på.

Jag frågade vad de skulle ha för bilen utanför som jag visste att jag ville ha och kunde köpa på direkten. Han svarade:

– Den hittar vi inte nycklarna till just nu och den är dessutom tingad till en av våra säljare.

Men han lovade återkomma om de två bilarna på gården innan helgen.

Detta var en tisdag.

 

Efter knappt två veckor hade han inte ringt.

Så jag åkte dit igen.

Möter säljare nr 2 i språnget och haffar honom men han har inte tid för han håller på att lämna ut en bil ”till en avtalskund”.

Där rann mitt sinne.

 

Jag brydde mig inte utan sa:

–  Jag har väntat på ditt samtal i två veckor och jag har haft pengar på fickan alla de gånger jag varit här inne, är det så att ni inte säljer till kvinnor??!

 

Han tittade arrogant och pekade på sin namnskylt och sa rätt spydigt:

– Är du säker på att du pratar med rätt person nu?

 

Jag visade honom bilderna i min mobil på de två bilar han lovat att återkomma om. Jag friskade upp hans minne om bilen vars nycklar de tappat bort.

Han kom ihåg.

Han backade lite och intog en något ödmjukare attityd och bad att få återkomma.

 

Det gjorde han.

Faktiskt samma eftermiddag.

Med ett korthugget samtal först, med beskedet att de två bilarna jag var intresserade av var sålda.

Strax därefter per sms där han frågade

”Hej. Har du någon ide’ om hur du vill ha specen på ev. ny V60?”

 

Ja. Vad ska man tro. Om Volvo?

 

Summasummarum.

Jag gick till Volvo för att i första hand hitta en bra begagnad bil och i andra hand en helt ny bil.

Jag försökte verkligen att köpa en Volvo.

Verkligen.

 

Idag, nu på morgonen, har jag precis köpt en helt sprillans ny BMW x1 för flera hundra tusen.

De sålde en bil till mig som jag inte ens haft som alternativ.

De gjorde det genom intresse, uppmärksamhet, kunskaper om både sin produkt och människan men framför allt genom vänlighet och omtanke om kunden.

De sålde till mig för att att ni, grannbutiken, inte förstod att intressera er.

För mig.

Som kund.

 

Jag hade innan första besöket hos er uppmärksammat ert sponsoravtal med Childhood Foundation, vilket jag tyckte stämmer bra överens med var jag har min värdegrund. Jag tänkte i termer av att det kändes inspirerande att barnfokus kan genomsyra mina produktval ända in i bilaffärer. Jag hade såklart också lockats av av er fantastiska reklam och då vi kört Volvo olika omgångar tidigare kändes det som rätt val nu. Den där reklamen med till exempel Robyn ger efter det här kundbemötandet en ganska dålig smak i munnen. Mycket pengar i reklamkostnad och representanter som inte lever den värdegrund företaget förmedlar. Surt, sa räven.

 

Ni lever inte ert företags värderingar i Nyköping.

 

Jag arbetar som chef i en av de absolut tuffaste varumärkesbrancherna, skolan.

 

Om ni någonsin tycker att ni skulle vilja ha en annan stil på ert affärskoncept i Nyköping är jag mycket intresserad av att ta mig an ett sådant uppdrag. Jag har rätt utbildning, rätt erfarenhet och framför allt gör jag inte skillnad på kunder och kunder.

 

Välkommen med en intresseanmälan.

 

 

Hälsningar

Susanne

BMW-köpare

 

7 thoughts on “Ett litet brev från mig till Volvo, om hur tokigt det kan bli när man inte lever sina värderingar. Som företag.

  1. jonastheteacher maj 4, 2015 / 16:01

    Se till att Nyköpings tidning tar in detta! Volvo Nyköping borde lägga ner eller byta personal. BMW har ju fattat grejen! Jäklar vad bra skrivet!

    Liked by 2 people

  2. Robin maj 4, 2015 / 20:08

    Exakt samma sak hände mig på Volvo i Malmö, och då är jag ändå en man, i mer eller mindre medelåldern.

    Gilla

  3. Alexander Forss maj 6, 2015 / 07:31

    Hej Susanne!
    Jag ber verkligen om ursäkt, så här vi vill inte att ett bemötande hos oss skall vara. Vi lever på att lösa kundens behov av transportlösning och service kring detta. 80% av vår försäljning sker till privatpersoner som köper bilar i alla prisklasser, hos oss skall alla köpare bli bemötta på ett personligt och korrekt sätt. Träffar dig gärna och lyssnar på din upplevelse om du har möjlighet till det. Jag slår dig en signal så kan vi talas vid.

    Mvh

    Alexander Forss
    VD för Skobes Bil Nord AB

    Gilla

    • Rektorn maj 6, 2015 / 08:10

      Hej!
      Tack för ditt svar om möte. Det ser jag fram emot!

      Gilla

  4. Mattias maj 8, 2015 / 19:17

    Precis samma upplevelse för oss (tre personer) som försökte köpa en Volvo på Volvo Haga norra utanför Stockholm. Det blev istället en BMV från BMW i haga norra. Skärp er Volvo.

    Gilla

Kommentera

