Om att leva sina värderingar – eller vara en clicktivist

Plötsligt dök den här upp i statistiken för nyligen lästa. Själv är jag kvar i funderingen kring #görskillnad på riktigt.

Styrbords tankar

För några dagar sedan stötte jag på ordetclicktivitstför första gången. Det var i en diskussion med den 17åriga sonen som ordet dök upp i samband med att så många i mitt facebookflöde delar behjärtansvärda hjälporganisationers utrop. Jag har lite svårt att förhålla mig till dessa delningar, jag funderar på vad som förväntas av mig när de dyker upp liksom. Sonen saja, men det är ju såna där clicktivister.I ett vidare samtal berättar han sin syn på de två grupper av människor som han kategoriserar i sammanhang som ovan, nämligende som klickar och delar och de som inte delar och klickar utan verkligen gör något åt saken genom att verkligen medverka till förändring. Ja, men att dela är väl att bidra att bilda opinion för något, säger jag.Näe det är bara att verka bidra för att se korrekt ut i sociala media, man verkar schysst…

View original post 739 fler ord

Kommentera

