Kan skola ens vara likvärdig och entreprenöriell, samtidigt, i hela Sverige?

Jag har två teman/tankar som kräver att bli skrivna. Samverkan och likvärdighet. Det blir lite spretigt men ändå hänger det ihop. Och till dig som fastnar i min kommatering, bara skit i det. Jag är mattelärare med lätt dyslexi, okej.

Under några intensiva Londondagar har jag fortsatt att fundera i de banor som jag började harva runt med i onsdags om det där med – i mitt tyckte flera delar av förlegat lektionsinnehåll. Jag har fått lite kommentarer och meddelanden efter det, både medhåll och opponenter. Det gillar jag! Mest gillar jag meddelanden i stil med ”är allt gammalt dåligt menar du?”. Spontant tänker jag: Ja! fast jag förstår ju såklart att det vore för enkelt, liksom det vore för enkelt att säga att allt nytt är påhitt som går över. 

Jag är ändå sugen på att helt börja om från början. Ogörligt? kanske det. Omöjligt? skulle inte tro det. 

Jag följer diskussioner i sociala media i den mån skolutvecklingsfrågorna där håller mig intresserad. De första månaderna för sådär en två år sedan upplevde jag som oerhört berikande, sedan klingade det av. Jag förstod att jag själv inte hade så mycket att tillföra eller få ut av de som då ansåg sig vara skoltwittereliten till exempel. Det gjorde mig inget, men det förvånade mig och förvånar mig än idag att med så många hängivna skolmänniskor på Twitter, Facebook och bloggar inte händer mer i skolsverige än det gör. Har du tänkt på det? Exakt vad beror det på? Jag har sett en och annan tweet om att det är så många som sänder men ingen som tar emot. Och vet ni, jag tror det är dilemmat i all utveckling, liten som stor, att så många är mest intresserade av sin egen idé att vi tappar chansen att lyssna in andras idéer. Samtalen uteblir där de inblandade sam-tänker och utvecklar varandras tankar, det vi kallar utvecklar i samförstånd uteblir i djupare mening. Sålänge vi inte lyssnar in andra och prövar våra egna teser mot andras kommer vi endast i framtiden kunna unna oss att säga ingen lyssnade på mig. Vore det inte roligt att vara den som imorgon säger jag lyssnade in och bidrog med mina funderingar, vi kom fram till det här… Alltså som en av flera bra lösningar på skolsveriges dikeskörning. 

Här vill jag passa på att lyfta på hatten för skolkommissionen med Anna Ekström som lagledare, fantastiskt initiativ! Det är en väg mot framgång. De andra vägarna kan mycket väl ligga på lokala plan men nyckeln till framgång torde vara gemensamt arbete snarare än solitärt pekande.

Just nu är jag väldigt intresserad av vad bland andra Richard Gerver håller på med i sina kontakter av skolutvecklingsmänniskor globalt. I veckan tweetade han den här:  Do people involved in the education ‘debate’ spend too long revelling in what divides them rather than what they have in common #collaborate jag hur det kom sig att han skrev just det just då och han svarade : I want to see a more mature, constructive discussion; less name calling & political posturing #ourkidsdeservebetter https://t.co/lzqMKewVSW

Jag tycker det är en skarpt belysande fråga och rimlig önskan ställd av Richard Gerver, England, som jag inte kunde låta bli att svara på såklart : @richardgerver Agree.Stop the blamegame, shape up, head towards succes Goes for Sweden aswell.  Och så pingade jag in vännen och nytänkaren Ingela Netz med hennes blogg om att lägga ner Blamegame jag tycker den går att applicera på alla aktörer i skolans utvecklingsvärld, från hem till huvudman.

I mitt huvud finns ingen rätt eller fel lösning på hur vi tar oss an undervisning eller utbildningsuppdrag. För mig är inte likvärdig skola att Kalle i Ystad har exakt samma lektionsinnehåll i alla ämnen som Nellie i Grums eller som  Liam i Boden. En likvärdig skola i mina tankar är att att varenda unge för det första bemöts utifrån kapitel 1 och 2 i Lgr11, att hel unge som går in i grundskolan ska vara hel unge ut ur grundskolan och att tiden däremellan fylls med, utifrån barnets tidigare kunskaper i alla ämnen personstärkande utbildning, framtidsorienterat och samhällsnyttigt innehåll som är gångbart globalt och lokalt.

Och förresten, likvärdig skola…kan man kalla det så när den ska vara entreprenöriell? Det kan vi tänka på en dag eller två. 

PS. Du som vill ha lite mer koll på Richard Gerver så googla eller följ på Twitter @richardgerver. Inget för bakåtsträvare.

Kommentera

