Det blir ingen blogg om helgens Dreamhack…

…för vad kan jag rimligtvis berätta som får en oinvigd (vuxen) att förstå och förvalta värdet av att tusentals speltekniska och språkbegåvade människor samlas för att äta-sova-andas digitalt interagerande i en gigantisk mässanläggning i tre dygn. Jag orkar inte, lär er att intressera er för det säger jag bara.

Men några av de många frågorna som vaknat i min hjärna senaste dygnet delar jag gärna med mig av: Hur ser framtidens äldreboende ut, hur kommer vi att lösa uppkopplingen, kan vi ha panoramafönster mot havet utan att bilden försämras på skärmen, behöver vi ha IKTansvariga nattetid på äldreboendet, blir det 1-1datorer till alla över 82 eller profilerar hemmen sig med googleglasses…och hur blir det med garderobsutrymme för alla Cosplaymänniskor? 

Edit 6 år börjar förskoleklass i höst. År 2036 då är jag 72 år, och Edit hon lämnar gymnasiet. Det blir hennes och hennes klasskamraters problem att lösa mina digitala behov och önskemål. Har vi skolan för den typen av problem? 

 

Kommentera

