Om du inte går till jobbet varje dag för att du vill förändra världen, vad gör du då här?

Det största hindret för att lyckas som pedagog är bristen på arbetsglädje.

Styrbords tankar

Livet som arbetstagare i skolan är ett hårt och slitsamt arbete. Oavsett vilket befattning man har. Ständigt arbetar man med sig själv som verktyg och ständigt måste man slipa på sina talanger och förmågor. Man måste också för att lyckas i sitt uppdrag använda sig ett imaginärt, eget, tredje öga för att få syn på sina tillkortakommanden. Inte så roligt, men alldeles nödvändigt.

Här skulle jag kunna slänga in citat och evidensstärkande forskningspraktik både från gamla och nya forskningsresultat men jag struntar i det. Medvetet. Jag anser att forskningsresultat är viktiga, men jag hävdar att relationsbygge och förmåga att laborera fram personkemi för att lyckas som skolmänniska är bärande, för att forskning ska tillgodoses och omsättas i praktik utanför forskningsområden.

Det finns inga dåliga pedagoger, brukar jag säga. Det finns däremot ett stort antal dåliga förutsättningar. För pedagoger. Det största hindret för att lyckas som pedagog i skolan är bristen…

View original post 544 fler ord

Kommentera

