Ett är säkert, jag kommer att förändras

    

 

Kväll före start på rektorsutbildningen. Ligger här och funderar på de tre framförvarande åren. Vet av erfarenhet att jag kommer att förändras, förädlas och fortbildas. Jag vet att det kommer att ge lika mycket som det kommer att kosta fast på olika plan i olika sammanhang.

Jag vet att min språk kommer att förändras, under perioder kommer jag att använda fakta och faktoider på ett sätt som jag senare kommer att förkasta. Jag kommer att använda ord i sammanhang som folk kommer bli helt less på och när det vant sig kommer jag att snöa in på ett nytt ord. Det ligger i utbildningars natur. Hjärnan liksom, vilken fantastisk maskin! Det är fortbildningens urkraft kanske, att människan blir förändrad.

 På ytan och i grunden. På gott och på ont.

Min förväntan är att jag jag får tillgång till ett nytt register av kunskaper, nödvändiga för att på ett bra och säkert sätt verka i yrket på ett proffesionellt plan. Att jag får nya kontakter i rektors utvidgade kollegie.
Min farhåga är att mitt språk kommer att förändras så att jag tappar det som är nerven i mitt eget. Att jag byråkratiseras.

Imorron. Då börjar det. Oavsett. Lite nervös och väldigt väldigt nyfiken på resan det blir.

Kommentera

