Formulera din bärande idé om varför du arbetar i skolan

Första uppgiften första dagen på rektorsprogrammet var att formulera sin bärande idé om varför man valt att arbeta med det vi alla arbetar med som ingår i årets rektorsgrupp. Ordningen på på uppgiften var att reflektera ensam, sedan presentera sin bärande idé för sin basgrupp.  

Den bärande idén om varför jag arbetar med utbildning är för mig intresset och viljan vara med och påverka. Jag vill vara med på resan och uppleva det som Edit, ny i  i 6årsgruppen, kommer att processa och utveckla från den 19e augusti i år fram till juni 2035 när hon lämnar gymnasiet. Då är jag 72 år. Det ger lite perspektiv som jag anser ger dimension till vilka tidsrymder vi arbetar med i skolans värld. Jag vill bidra till att nutidens barn ges möjlighet till att få utbildning i samklang med en omvärldsbevakande och på riktigt samtidsorienterad skola för att de ska förmå bidra i gruppen av framtidens vuxna som förstår, använder och förvaltar demokratins värden som drivkraft att fortsätta utveckla människans förutsättningar till fortlevnad.

Så vilken är din bärande idé om varför du arbetar i skolan, hur formulerar du den? 

Kommentera

