You have to own it before you can do it

  

Efter två år i rektorsstolen på min skola kan jag äntligen skriva ett kort, kärnfullt terminsavslutningsbrev till föräldrar och vårdnadshavare. Det är en stor känsla. I synnerhet som hela skolan i helgen totalvandaliserades med stängd måndag som följd. Här ett inslag från morgonnyheterna och Här en artikel från Expressen.

Att stänga en hel skola med kort varsel och med bibehållen föräldraglädje går bara om all personal arbetat på sitt förtroendekapital. Vårt kvitto på det är föräldrastödet i vått och torrt. Igårmorse, från klockan 6 till 8, stog personal på parkeringen för att möta upp lämnande föräldrar med beskedet att ta med sina barn hem igen. Av drygt 100 föräldrar misslyckades vi med att få tre att förstå varför vi var så sent ute. 3% inte fullt ut bra utfall. Men man får vara nöjd. Kommunikation i måndagsmorgonstress är en konstart i sig. 

Vi har haft ett magiskt år, eleverna har klättrat i resultat, personal har klättrat i modernt arbetssätt och elevernas samverkansgrad med varandra och i vuxengrupper har ökat med flera hundra procent. Vår skolsköterska och jag själv kan gå ner i arbetstid från första januari, och det bara för att skolan nu går så himla bra. I alla bemärkelser. Den väsentligaste framgångsfaktorn för all vår skolas verksamhet är och har varit relationsbygget med föräldrar och vårdnadshavare. Utan deras önskan om framgång för vår skola hade jag inte kunnat skriva årets julbrev hem.

Det är den 22a december, det är 12 grader varmt i solen och terminen är inne på sina sista timmar. Det är en delikat uppgift att summera de två år som gått sedan jag tillträdde i Tystberga. Då med uppgiften att städa upp, senare med målet att sätta visionen Tystberga skola – en skola att längta till och nu vid datorn och utsikt över skolgården där lek pågår med skratt och skutt som tillbehör känner jag att visionen är ett mål vi till stor del nått.

För att lyckas med en uppgift måste människan göra den till sin egen att äga i tanke och värdering, you have to own it before you can do it. Inte en dag har jag tvivlat på kraften i Tystbergabygdens vilja att tillsammans skapa en bra skola för våra elever. Inte en dag har jag tvivlat på ert stöd, föräldrar och barn. Visst, en del meningsskiljaktigheter har vi hunnit med – men det hör också till. Utveckling är ingen enkel sak, och att låta sig styras in i en ny kultur är inte heller enkelt eller roligt alla gånger.

Tack för i år och vi hörs igen i januari. Jag kommer att vara ledig fram till 11e januari. Min första riktigt långa ledighet sedan januari 2014. Skolan börjar igen den 11e januari klockan 08.00, fritids är öppet hela lovet.

God jul och ett riktigt Gott nytt år!

önskar Rektor´n

Jag är helt tillfreds. För tillfället😉

2 thoughts on “You have to own it before you can do it

  1. Susanne B Norgren december 22, 2015 / 20:43

    Jag blir glad! Jag blir stolt! Och framför allt oerhört lycklig över att numera möta tryggare och mer tillitsfulla barn i skolan.
    Tack för att jag fått förtroendet att dela denna fantastiska resa med dig Susanne.

    Liked by 1 person

  2. jonastheteacher december 23, 2015 / 10:25

    Du är värd att få vara ledig! Du har arbetat målmedvetet och hårt under dessa år. Du har visat att det går att vända en skola. Vila ordentligt!

    Liked by 1 person

Kommentera

