Heja Farmor, tack för skolväskan. Det har gått bra för mig. Jag fattar varför.

Idag har jag förmånen att Nationaldagstala i Tystberga, den ort som jag arbetat i som rektor i nära nog två och ett halvt år.

Jag har slipat på ett tal i flera dygn och plötsligt nu så slår det mig att det jag vill säga egentligen redan är sagt.

Människan är sin egen passion och det kan man bara få vara under rätt omständigheter. Skolan är en del men familjen är den viktigaste. Där familjen fallerar där ska skolan kompensera, villkorslöst.

Vi har en jord och vi är alla människor, min strävan och längtan är att vi en dag firar Tellusdagen (såg en pojke i sociala medier i morse som sagt så till sin mamma).

Jag skriver några lappar och lägger i fickan om jag kommer av mig, klär mig som vanligt och låtsas inte att jag är något annat än vad jag är. Jag är en världsmedborgare med passionerat intresse för framtidens vuxna och nutidens barn.

Och allt startade en solig försommardag 1971 hos farmor i Värmland.

En jord, vi är alla människor. Hur svårt måste vi göra det?

Styrbords tankar

Det här är min farmor Brita, bilden är tagen utanför hennes hus i Värmland. Året är 1971 och jag ska börja skolan om bara några månader. På bilden är det juni, jag har nyligen fyllt 7 år. Jag minns den här dagen, jag minns skolväskan och jag minns tydligt hur den doftade lack och metall. Jag minns också att farmor doftade liljekonvalj och hårläggningsvätska. Men allra mest i vuxen ålder har jag lagt ihop allt och minns det som var farmors drömmar för mig som barn att lyckas med på resan till vuxen. Fast jag är osäker på om hon hade formulerat det ens för sig själv. Sådär som man sällan gör, jag hoppas, tycker och önskar saker och skeenden för mina barn men jag har inte formulerat det mer än som en referens till mitt eget liv och varande.

Min farmor arbetade som hus- och städfru på Lundsbergs internat…

View original post 493 fler ord

Kommentera

