Varför ska vi inte göra det annorlunda när det så tydligt märks att det här inte längre funkar?

Det är något år sedna jag skrev detta men i Lärarlönelyftets efterdyningar blir det åter aktuellt i mina tankar, det där om behovet av långsiktiga och kommunicerade strukturer.

Återbruk av bloggtext, rätt okej – för det mesta har väl egentligen redan sagts. Jag tänker att det är märkligt att så lite utveckling sker med anledning av att så mycket görs. Eller?

Styrbords tankar

För ett halvår sedan skrev jag en text om ett tvåårigt projekt att få en finnjolle sjöduglig och jag drog paralleller till det skolutvecklingsarbete jag befann mig i tillsammans med mina pedagoger. Det är en avstampstext jag ofta återkommer till, där hämtar jag tilltro till vårt arbete både före och efter. Har det som referenspunkt när vi stämmer av drömmar och mål.

Vi har haft en period av framgång och fart framåt, vi har till och med kunnat unna oss att vila lite för att hämta andan till nästan ansträngning, till nästa avsats i trappan upp till måluppfyllelse enligt skollag, centrala och lokala mål för läsåret. Det går bra. Vår del går bra. Lokalt.

Jag tycker det går sämre centralt beroende på organisation och framtidsutsikter för skolan, direktiv och osäkerhet i skolfrågor som kommer från politiskt håll på nationell nivå bidrar mest med frågor och frustration. För varje vecka som…

View original post 713 fler ord

Kommentera

