Sävsjö tur&retur varje vecka

På väg hem. Sitter på tåget och reflekterar över livet i stort och livet i smått sedan veckopendlandet startade den 8e augusti. Har nått en del faktiska och mentala milstolpar.

1. Jag kan alltid åka hem när jag behöver. Sverige är inte så långt mellan Oxelösund och Sävsjö.

2. Sävsjö är så bra som det låter.

3. Jag har inte skaffat någon TV – mitt liv är så mycket enklare utan bruset, jag har upptäckt att trots mitt tidigare lilla tv-tittande så har det ändå förfulat mina tankar och föreställningar om världen. Radio är SÅ mycket bättre än TV.

4. Jag har oändligt mycket arbetslivserfarenhet som används bättre i en kontext där ingen vet någon om mig. Jante dör när ingen ”har hört att…” och när det inte erbjuds andra att tolka in egna preferenser i ens arbetshistoria.

5. Livet är verkligen vad jag gör det till och modet att flytta till en helt ny ort utan koppling berikar verkligen mer än det skrämt. Jag är glad att jag tagit chansen.

6. Det funkar att vara en bra förälder på avstånd. Vägen mellan hjärtan är kort och tekniken gör att kontakten är god. Men jag saknar kramarna i vardan med hela familjen. Vi är en fysik familj, jag visste det men jag förstod inte fullt ut vad det innebar förrän nu.

7. Det funkar fint att vara fru på distans. Det räcker att ni vet det. 

8. Vi har upptäckt att när mamman är borta blir pappan en förälder – alltså inte mindre pappa utan mer. Det är en glädje att få stå tillbaka lite och uppleva den andre föräldern kliva fram i ljuset lite mer. Det är intressant att ta del av en dynamik mellan far och söner som gått från god till djupare. Jag känner mig inte utanför. Jag känner mig trygg.

9. Min kropp pendlar. Mitt familjehjärta är alltid hemma. Mitt jobbhjärta är alltid i Sävsjö. Och det är en härlig kombo

10. SJ är oftare i tid än inte. Faktiskt.

Kommentera

