Näe jag går sannerligen inte på knäna, ge mig inga martyrliknande epitet att leva upp, eller ner, till. 

I dagens Twitter- och fbflöde matar det på om allt större och allt mer långt-från-kärnverksamheten-arbete för rektor. Det påminner mig om en blogg jag skrev i samband med Lärarförbundets kampanj häromåret som jag inte kände igen mig i. Idag reflekterar jag mest över vad Lärarlönelyftet raserar av kollegialt samarbete och arbetsglädje i min skola och fler med den. Att vara (pedagogisk) ledare för en yrkesgrupp jag jag med reformstöd slår sönder – det skaver lite faktiskt.

Styrbords tankar


Såg citatet på Facebook och reagerade på liknelsen, vill inte bli förminskad med vardagsproblematiken ur ett skurgummeknäperspektiv. För mig är det större än så. Så jag skrev:

Jag är inte alls bekväm med ordvalet. För egen del alltså. Jag går inte på knäna, jag kan inte göra det som krävs – det handlar mer om mentalt, själsligt slitage. Det som gör att skolledare lämnar är, enligt min erfarenhet av dem som jag talat med, att hjärtat slits itu mellan kraven och verkligheten.Att det skapar ett inre moraliskt dilemma att tvingas vara ansvarig att lämna en kvalitet som politiken omöjliggör – därtill är utan personligt ansvar över.

Det är inte att få någon att gå på knän, det är att slita hjärtat ur kroppen på erfarna, kunniga och hängivna rektorer.

Fick svar:

Åh, du sätter orden på exakt rätt punkt! Det där utslitna hjärtat är så smärtsamt att lappa ihop varenda…

View original post 227 fler ord

2 thoughts on “Näe jag går sannerligen inte på knäna, ge mig inga martyrliknande epitet att leva upp, eller ner, till. 

  1. Malin november 14, 2016 / 20:34

    Får mig att tänka på Starrat, autencitet, att vara autentisk som ledare och gentemot medarbetares arbetsuppgifter. Det är min utmaning kring skolledarskapet just nu. Om jag blir skolledare igen.

    Gilla

    • Rektorn november 14, 2016 / 20:46

      Spot on! Jamenprecis, jag tänker det utifrån att leva sin värdegrund och att våga leda i med och motgång i vänlig bestämdhet. Salutogent i hela styrkedjan.

      Gilla

Kommentera

