Ett spretigt inlägg om bedömningspraktik och rule nummer six 

Har äntligen nått det välbehövliga viloläget efter två heldagar rektorsutbildning, en dag kvar och tankarna efter litteraturbearbetningen sorterar in sig i användbart och inte användbart (i kombination med seminarier, föreläsningar, verksamhetsstudier mm) i kommande uppgift. Uppgiften är att utveckla sin verksamhet och/eller praktik utifrån kapitel 2 i Lgr11  från egenvald punkt under rektors ansvar på sid 19. Jag har valt Rektorn har ansvaret för skolans resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att formerna för samarbete mellan skolan och hemmen utvecklas och att föräldrarna får information om skolans mål och sätt att arbeta och om olika valalternativ.  Anledningen till just det målet är att jag senaste åren slagits av effekterna av avsaknad av direktinformation från skola till just högstadieelever vårdnadshavare. Min tes är att just den här åldersgruppen förväntas vara informationsbärare mellan skola och hem, och utöver det läggs information på digitala lärplattformar. Min andra tes, eller understes, är att lärare inte alltid lägger ut information på dessa plattformar som är relevant för vårdnadshavare. Min tredje tes är att väldigt många vårdnadshavare faktiskt inte går in och kollar. 

Jag vill ha goda relationer med vår skolas vårdnadshavare, jag tänker utifrån litteratur och beprövad erfarenhet (egen och andras) att ett hem där vuxna känner att deras barns skola ser eleverna utöver just elever som presterar betygsarbete rankar upp som framgångsrika skolor. Jag har provat det en gång tidigare i Tystberga och det funkade. Jag vill uppleva det igen, den där vågen av när föräldrar kommer samman och gör attitydförädling om sin skolas alla delar.

Under de här dagarna har vi även haft fokus på bedömning, lärarens lärandepraktik och bedömningspraktik och rektors ansvar för den. Föreläsningen igår inleddes med i din skola startar i detta nu 20 lektioner, vet du vad som försiggår där på temat lärande, utvärderingar och bedömd elevinsats. Det är en stor fråga. Det är ett mycket stort ansvar. I den bästa av världar har rektor koll.

Har jag koll på min skolas lärandepraktier? Handen på hjärtat, nja. Har du det på din?

Flera seminarier idag har behandlat mätning av resultat relaterat till både mjuka och hårda resultat. Vad är mätbart och är det tydligt mätbara det enda som bedöms? Hur administrerar vi en mix av hårda och mjuka leveranser? Självklart står det kollegiala lärande och det kollegiala utbytet högt som faktor. Ett lite numera slitet uttryck som ofta står i skamvrån lite raljant vilket i sig skulle kunna bli en egen blogg bara det som faktum. Ett modeord måhända, men alla fattar väl att det är #tillsammans vi blir starka?

Vi har sett film också, den här tex med Benjamin Zander som ger en levande beskrivning av möjligheter och lyfter vikten av att beakta det som benämns som rule nr6, den är 14 minuter lång. Se den. Du kommer att ha glädje av den många timmar!

Många diskussioner förs under de här dagarna om vad elever lärt i skolan och vad de bär med sig till skolan och hur vi tar oss an det i undervisningen. Där har vi lång väg att gå, som kollektiv.

Spretiga tankar men nödvändiga att slipa ner i en notering. Tack för att du läste ända hit. Bidra gärna med formativa tankar på temat, lyft en tanke du själv brottats med eller bara nöj dig med att det just i detta nu bara i Sigtuna finns 100 skolledare som verkligen reflekterar över lärandepraktik, bedömningspraktik och en levande verksam undervisningsverksamhet.


One thought on “Ett spretigt inlägg om bedömningspraktik och rule nummer six 

  1. Helena Roth november 29, 2016 / 21:39

    Benjamin Zanders är en gammal favorit hos mig – finns många bra klipp att se med honom, utöver ”A i betyg”. Tex den där han pratar om ”How fascinating!” som är ett av mina favorituttryck numera. 🙂

    https://herothecoach.com/2013/02/11/ja/

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s