Äntligen äntligen inget jobb på semestern, och hur blev det så?

Rektorskollegan ute i skolTwitter bollar lite anställningsidéer för egen organisations räkning och såklart hinner vi avhandla nuvarande jobbläge jämfört med tidigare. I reflektionens sken av samtalet slår det mig att den här veckan vi är i, min semester under barnens sportlov, är min första vecka på tre år utan uppkoppling mot jobbet! Familjen har varit samlad och njutit ostört tillsammans på resa, vi har ätit utan att mobilen ringt, vi har vandrat långa sträckor utan att vara uppkopplade på grund av ena förälderns jobb. Det låter ju sinnessjukt när jag läser det jag just skrev men så är arbetet för många chefer beskaffat. Att ständigt vara i tjänst, men på grund av vad?

I min tjänst ingår mobiltelefon. Jag kan använda den privat om jag vill. Jag vill inte det. Jag har alltid resonerat som så att det förpliktigar anträffbarhet. Ett slags system där min privata sfär i en tyst överenskommelse inte längre går att uppvärdera till privat. Jag är så himla nöjd med att jag hållit fast vid det i alla år. Egen telefon privat. Jobbmobil till jobb, som numera alltid är avstängd när jag är ledig.

Inte en enda gång har jag startat mobil eller dator, inte kollat mail, inte lyssnat av samtal. Inte en enda gång har jag känt behovet av att stå till tjänst eller finnas till hands. Jag har inte heller rent faktiskt behövt det. Ingen har frågat efter just mig. Urskönt!

Det här är ett av några antal delar i det önskeläge jag strävat att nå till under en lång, lång tid. Redan för ett drygt år sedan insåg jag att det skulle bli omöjligt att nå en hyfsad arbetsmiljö rent belastningsmässigt eller psykosocialt hos min dåvarande arbetsgivare. Så här i backspegeln kan jag förstå att det var en av flera anledningar till att jag bytte huvudman, nu ser jag det var det mer intuitivt. Där arbetade jag i en liten enhet med sina behov, här jobbar jag i en stor enhet med helt andra behov, men också med helt andra tillgångar och möjligheter. Särskilt när det gäller ledarskap. I hela styrkedjan finns här en naturlig inställning till att hjälpas åt. I den naturligheten finns mindre av jante, mindre av kontroll och färre revir att bevaka – inte minst partipolitiskt. Det finns en vila i det, ett lugn som jag kan ta med in i det dagliga arbetet eller semestern.

Här och nu heter skolan Hofgårdsskolan, vi är en stor arbetsplats ca 60 medarbetare varav en är min biträdande rektor. Första terminen på plats hade jag ingen biträdande, arbetsbelastningen var jämförbar med den lilla enhetens (skolan idag är ett högstadie, den förra skolan var f-6 och fritids vilket förklarar arbetsbelastingen rent kvantitativt). Från 1a januari har Hofgård och jag en biträdande rektor med vilken jag delar ganska precis allt, utom den sista för rektor skyddade uppgiften – nu raljerar jag – totalansvar när det sk**er sig på riktigt. Jag föredrar att kalla det funktionellt delat ledarskap, vilket det i praktiken är men inte i juridiken för att formulera det kort.

Vår biträdande är en person helt olik mig i tankestruktur och personallogistik, vi delar värdegrund, vi har samsyn kring vad skola är och framför allt just nu vad skola kan vara – och varför den ska vara så. Vår biträdande har skolbakgrund och har tack och lov även arbetat inom andra områden och i andra städer och län. Tursamt för vår skola så har vår biträdande också tidigare arbetat inom socialförvaltningen, och det han har med sig i form av kompletterande kunskaper därifrån är ovärderligt! Vår biträdande har även varit chef tidigare, det är jag särskilt tacksam för. Det här är första gången på tre år som jag haft semester utan att en enda gång kollat mailen eller startat jobbmobilen. Det harendast varit möjligt tack vare vår biträdande rektor. Tack Starkman jag ska bjuda igen!

Kommentera

