Rektorn, en möjliggörare eller pekare?

Håller mig kvar i de här funderingarna rätt intensivt just nu. Dels beror det på uppgifterna på RUT och dels på att vi sjösätter ny organisationsmodell på Hofgård nu i veckan. Det kommer att bli livat på den pedagogiska barometern. Och ja, jag har landat helt fullt ut i att rektor ska ha det pedagogiska ansvaret i hela verksamheten för hela verksamheten. Kodordet här är hela, som i alla delar av verksamhetens aktiviteter.

Skola 365

Jag hamnade i en intressant diskussion härförleden om huruvida det är rektor som ska vara den pedagogiska ledaren – eller inte. Det startade en tankesträcka som pågått i närmare 12 dagar nu och jag har så smått börja formulera en idé om vad det innebär för mig att vara rektor utifrån pedagogiskt ledarskap. Jag tänker på uppdraget i termer av att vara en möjliggörare.

Jag minns att jag där och då för 12 dagar sedan rätt oreflekterat sa att självklart är rektorn ansvarig för det pedagogiska ledarskapet i en skola. Fick en klart rak fråga tillbaka på temat det kanske är för att du känner att du måste försvara din position? Wow! Vänta lite här nu, var min första tanke. Men. Det mognar.

12 dagar av utmanande positioneringssystemsfråga gör en del med ens ställningstaganden och egna värderingar. Jag har tänkt. Ordentligt. Och ja, för mig är det självklart att rektor är…

View original post 671 fler ord

Kommentera

