Det blir om Farmor, igen…

…min ständiga följeslagare.

Dagen i en bild och en tanke 5/100 


Det här är jag och min farmor Brita. Året är 1971 och jag har bloggat tidigare om just det här fotot, det kan du läsa här.

Jag var rädd för min farmor som barn, hon var kärv och krävande. Kärleksfull, men på sina villkor endast. Jag tror hon personifierade begreppen självständig, stark och att man själv står fullt ansvarig för att ta vara på sina egna möjligheter. Ingen kan göras skyldig för mina misstag. Det finns inga omständigheter mer än mina egna tillkortakommanden. Det där sista kan man ju fundera på ett extra varv, men jag gillar ansatsen. 

Hon är den person som påverkar mest idag när jag hamnar i situationer som kräver det där lilla extra, jag undrar hur hon skulle ha gjort eller tänkt. Jag inser att mer och mer vartefter tiden går att jag har henne att tacka för så mycket. Fint.

#blogg100

Kommentera

