Jante är död – för den som fattat att #tillsammans är grejen

Nyss hemkommen från rektorsutbildningen, #RUT, och fylld med nya och omdanade tankar kring kollegialt och kollektivt lärande. Temat för dessa tre dagar har varit just det, kollegialt och kollektivt. Skillnader och likheter men även strategier för när vilket passar var. Rörigt, akademiskt och jag får bryta och brottas med termerna i tanken, ni vet, man tuggar sig igenom texter och föreläsningar och efter en tid landar det i en föreställning om vad det är och hur det är applicerbart i egen verksamhet. Eller inte.

Dagen i en bild och en tanke 10/100

Jag fick uppdraget att vara ett gott exempel i morse. Det är en aning nervöst att inför närmare 70 rektorer utgöra ett särskilt inslag på uppmaning av kursledaren efter att denne sett en artikel från min skola. Jag berättade om den undersökning och analys som lett fram till bland annat varför rektorsrummet flyttat ut till en mer synlig plats i skolan,  och på vilket sätt det förväntas främja känslan av att vuxna finns bland eleverna. Av eleverna. 

Mitt inspel gick (om än lite pirrigt) som förväntat bra, frågorna kom i en jämn ström under resten av  dagen vilket jag tar som ett genuint intresse av att vilja veta mer av hur och varför. Prestigelöst. Utan missunnsamhet. Med nyfikenhet för att någon gjort lika eller vill göra lika. 

Min basgruppkompis och kollega i det utspridda rektorskollegiet Ingela fotade och la ut dagens bild med en textrad som tydligt visar det som får en yrkesgrupp att lyfta och lyckas. Pepp, hejarop och helt utan jante. Det är vad som behövs. 

Prestigelösheten, jantes frånfälle och glädjen i att se kolleger lyckas i sina små och stora uppdrag. Att blåsa varmluft under medmänniskor som får dem att lyfta. Att vara den som applåderar andras framgångar. En sådan vill jag vara, en sådan vill jag möta. Tack Ingela

ps. Om du som läst ända hit vill blåsa lite varmluft under någon men inte vet vem så vill jag slå ett slag för att nominera Ingela Netz till att bli @swedens nästa twittrare för en vecka. Det skulle hon gilla.

Kommentera

