Gamification som drivkraft och organisationsmodellande

Dagen i en bild och en tanke 11/100

Här sitter jag precis just nu och lyssnar på avsnitt 34 av GamificationFredag med och av två goa grabbiga gubbar. Som namnet avslöjar handlar det om spelifiering, de drivkrafter som bygger spel – både analoga och digitala, men som även bygger affärsorganisationer men hör och häpna även faktiskt skolor. Och alldeles faktiskt all business. Fast precis som i alla andra sammanhang har varje verksamhet eget fackspråk för att benämna egenskaper som driver personal eller användare till att utveckla just den egna verksamheten. 

För egen del trivs jag bra med spelifieringsvokabulären. Kanske kanske är själva mellansnacken lite grabbiga för mitt gamla öra och märkliga uppfostran men jag gillar hela idén med pod och då ingår podarnas personlighetsdrag och svamlet lättar faktiskt upp när teorierna blir lite tätt packade på varandra. 

Detta avsnitt handlar om cliffhangers, om när, var och varför dessa är nödvändiga om hur de ska eller kan användas och om hur de kan kopplas samman med själva insteget i en ny process, ett nytt projekt eller såklart i en virtuell spelutmaning. Jag går igång på tajmingen för när en cliffhanger ska introduceras, jag utgår såklart från min vardag och tänker i skolorgansiationstermer. Podgubbarna sätter tesen att cliffhanger inte är optimal som drivkraft förrän relationen mellan de som ingår i spelet/organisationen är förbi initieringsstadiet. Alltså att en presentation av en cliffhanger är relativt ointressant om vi inte har insett att vi har nytta av varandra ännu.  Det där är ju så vansinnigt intressant!

Om skolans entré är insteget i spelet skola, hur fångar jag eleven att bygga relation med mig såpass bra och snabbt att eleven sedan tar och med nyfikenhet accepterar mina pedagogiska planeringar (cliffhangers) som (onboarding) insteg/klivsteg att vilja leverera (levla) i betygssystemet? I synnerhet som jag kanske som skolmänniska på riktigt inte levererar äkta intresse för eleven som en egen person med egen drivkraft och målbild med sin skolgång och framtid.

Kommentera

