Jag vill dra en lans för beo

Idag har jag ägnat ganska många timmar åt att tänka och formulera mig kring och om en begärd uppgift gällande en anmälan från Barn- och elevombudet. 

Dagen i en bild och en tanke 16/100

Elever har ett relativt svagt arbetsmiljöskydd, det är helt intressestyrt på lokal nivå trots lagstadgad kravnivå. En del skolor saknar elevombud, några skolor saknar arbetsplatsombud från personalgrupperna. 

En viktig medspelare i detta är skolinspektionen och BEO, barn- och elevombudet, jag tycker det är bra att de finns. Mycket bra.

Jag funderar idag över varför jag möter så många olika professioner i styrkedjan som suckar över dessa skyddorganisationer. Vad är det att sucka över? Ja, kanske mängden frågor, komplexiteten i att behöva sätt ord på det egna trygghetsarbetet ofta under tidspress. 

Jag vill slå ett slag för dessa trygghetsbevakares inverkan på elevmiljöer, för deras outtröttliga förmåga att ställa svåra frågor som förbättrar elevers arbetsliv psykosocialt och arbetsmiljömässiga.

Det är ju som bekant väldigt sällan svaret som för verksamhet framåt utan frågorna.

#blogg100

Kommentera

