Föreningslivets guldkant och förbannelse, en winwin i långa loppet.

Vår familj tillhör den där, numera ovanligare sorten av, föreningsmänniskor där man gillar och deltar i ideellt arbet som det inte går att köpa loss sig från. I vårt fall handlar det allra mest om orientering och så numera lite segling,  fast så fuskar vi lite i andra liknande föreningar som funktionärer när deras egna inte räcker. Och det är där jag landar i tankarna idag.

Dagen i en bild och en tanke 19/100

Min klubbkompis Karin och jag var bingovärdar idag för klubbens räkning ett hedervärt och årligt söndagsuppdrag där man ansvarar för utsättning av bingotavlor och orienteringsstjärmar.  Det kostar 20:-/bricka och banan är ca 3km lång längs hav och genom skog, bingon är öppen från 9-11.30.

Många av våra klubbkompisar jobbar också idag, men med att bygga inför nästa helgs stora tävling som sedan urminnes tider genomförs tillsammans med vår systerklubb i grannstaden. Många timmar av lasta, packa, och fixa innan bygge av tävlingscenter kan påbörjas. Många timmar ideellt arbete av många inblandade.

Det är just det där jag vill komma till. Det ideella arbetet, som enligt rapporter minskar. Varför minskar det? Jag hör ibland frågan om det går att köpa sig fri från vissa uppgifter i klubbar, precis som i bostadsrättsföreningar där man köpa sig fri från städdagar och liknande. Jag förstår helt och fullt precis att man vill det. Samtidigt som jag är tacksam för att kunna bidra tillbaka till klubben med arbete. När alla köper sig fria dör den ideella föreningen ut och osämja flyttar lättare in då personligt ansvar inte längre vill tas, av olika skäl. Tiden anförs ofta som skäl till att vi behöver köpa oss fria, det är sällan lusten. Sägs det. Jag funderar på om det ändå inte är den narcissistiska eran som skapar det. Jag först. Min tid först. Att köpa sig fri är också ett sätt att ändå ta ansvar. Faktiskt. Och okej. Men trist för den sociala träning vi så väl allihopa behöver, ung som gammal.

Att tillhöra en förening är ju oftast ett medvetet val utifrån att det ger mig något, att föreningen har något att erbjuda som jag vill ha. Ofta i ett sammanhang eller med ett innehåll jag inte kan få utan föreningstillhörigheten. I sportsammanhang är det ofta startlicens,  startavgifter och försäkringar. Så är det för oss i vår familj, klubbarna bidrar till startmöjlighet i stora sammanhang. Ofta subventionerat. Jag tänker att det är här det fina i kråksången kommer. Paybacktime.

 Jag tar gärna en bingovärdsöndag per år, jag har gärna städansvar en vecka per år i våra klubblokaler och jag bygger och river gärna tävlingscenter eller är funktionär på tävlingar. Klubben ger så mycket i retur av bra fritid och goda möjligheter att utöva mitt intresse. Därtill slipper jag sälja bingolotter, korv, kläder eller tulpaner för att ungdomsverksamheten ska gå runt. En winwin.

#blogg100 #OKmåsen

One thought on “Föreningslivets guldkant och förbannelse, en winwin i långa loppet.

  1. Helena Roth mars 19, 2017 / 13:19

    Gillar din inställning. Och funderar också över om det där med ”det ideella arbetet minskar” som jag också hört och som jag definitivt upplevt som ordförande i föräldraförening och annat. Samtidigt kan jag inte undgå att fundera över om det helt enkelt är ”föreningsformen” så som den faktiskt är lagstadgad (för det är den väl… jo men, jag tror det. Nått regelverk att följa finns det i alla fall.) som ställer till det emellanåt? Behovet av formalia så som stadgar och årsmöte, röstning och medlemsräkning och allt sånt där ”faktiskt praktiskt” som jag helt klart ser vikt och värde av, men som e såååååå trist. Jag menar, årsmötesagenda. Jo tjena, uppsluppet värre. 😀

    Så. Summa summarum – jag tror på det ideella, jag tror på sammanhangen där vi kan samsas och göra gott, ihop, och samtidigt tror jag mycket skulle vara vunnet av att det skapades fler sätt att engagera sig på än ”ideell förening” with all trimmings. Kanske?

    Gilla

Kommentera

