Denna dagen, ett liv.*

Eller mer vad gör du på jobbet hela dagarna?!

Om hur jag som rektor än en gång slås av hur komplext uppdraget är vissa dagar och ändå till sist faller alla bitar på plats och jag kan ta kväll. Jag menar komplext som i innehållsrikt, variationsrikt och utmanande. Jag får verkligen använda alla mina förmågor under en arbetsvecka, och det intressanta är att jag kan se att jag utvecklar förmågor jag inte visste att jag var tvungen att använda. Det är väldigt engagerande det här yrket. Om man vill. Och jag vill. Jag har skrivit om det förut i bloggen Men vad gör du på jobbet hela dagarna. Här kommer en färskare variant.

Dagen i en bild och tanke 22/100

Bara idag har jag njutit av elevers glädjetjut vilka klarat omprov, jag har fått peppa och trösta elever som inte klarat samma omprov. Jag har snabbmoppat golv för att städpersonalen är kort om folk och det såg för jävligt ut mellan skåpen. Jag har träffat två andra myndigheter med vilka vi delar elevintressen, jag har haft säljbesök inför markisuppsättning, jag har haft två enskilda allvarliga elevsamtal och jag har haft en underbar planeringskvart med min biträdande medan vi promenerade till ett möte. Idag har jag träffat tre olika pedagoger som ville diskutera kring sina tankar och insatser i åtgärdsprogram och vi har tagit emot en nyanländ elev till vår ena förberedelseklass. Jag har fått tillbaka ett beslut om en inskrivning till att läsa enligt särskolan läroplan, och sjösatt den specifika elevplanering det innebär med vårdnadshavare och personal. Därtill har vi har anställt en handledare till en elev med andra specifika stödbehov. Jag har också rapporterat till SCB den info de vill ha om hur många elever vi har med ADHD och hörselnedsättning.  Idag har jag också ringt och kallat lärare till intervju för höstens vakanser. Utöver det har jag hanterat 104 inkomna mail, svarat på ett antal telefonsamtal varav ett var ganska hotfullt på en nivå som sannolikt kommer att leva med i tankarna länge, jag har också fått en fantastisk feedback från en lärare som tyckte det var bra att jag var med på ett svårt samtal med en förälder härom dagen. Det känns skönt att landa i soffan nu, särskilt som jag har varit lite hängig hela dan…

#blogg100 #endagpåjobbet #rektor 

*Uttrycket ”Denna dagen, ett liv”, är ursprungligen myntat av Thomas Thorild, svensk författare, poet och filosof.

Kommentera

