Hopplöst förlorad i tramsiga serier

Modern Family, Big Bang Theory, Friends. Listan kan göras lång men just nu gläds jag särskilt åt nya säsongen av Grace and Frankie på Netflix som släpps idag. Julaftonskänsla. Jag vet. Hur tramsigt som helst. Men det fyller en funktion, det finns en logik i allt vansinne och allt det där.

Dagen i en bild och en tanke 24/100

Förr både läste och kollade jag på deckare. Ju läskigare desto bättre. Ett tag funderade jag på om det var sunt överhuvudtaget att vara så intresserad av underhållningsvåld som jag faktiskt var. Ja, det finns inget annat sätt att beskriva det på. Mitt nuvarande jag klarar inte av att läsa Kepplers, knappt klarar jag Åsa Larsson ens, medan mitt 20åriga jag med lätthet slukade litteratur med värre våld och psykologiskt trixande än så. Mitt 30åriga jag också. Sedan hände det något.

Barnen kom. Herregud, det har verkligen genreändrat mitt intresse. Eller hur man säger? Det gick i racerfart. Det började med  Bolibompadraken vidare till Molly Mus och Findus&Petson. Sedan lugnade det sig och efter några år helt utan läsning och med  amningtrötthetstittande på så ska det låta med Peter Harrysson fann jag mig själv vilsen och omprogrammerad.

 Numera är det biografier och reseskildringar på nattygsbordet, dramer och kostymfilmer på bio och aldrig tv nästan men Netflix – vilken underbar app! Här kan jag hoppa mellan alla tramsiga serier och med hög igenkänningsfaktor skratta med till den ena skruvade situationen efter den andra. Jag gillar det. Lite samma resultat i kroppen som efter att dammsuga och lyssna på Rammstein samtidigt. Hjärnan kan inte hantera fler inputs. Det ger vila. Hur märkligt det än kan låta. Det kan ha med det där att göra som jag skrev om härförleden, lose track of time.

Antingen är det åldern, eller barnen, eller bara livet. En förskjutning till trams i relation till ett jobb som bitvis innehåller så mycket spänning och våld att man klarar sig? Att verkligheten överträffar fiktionen?

Oavsett. Jag är skitlycklig över att Grace and Frankie är tillbaka. Knäpper en pilsner och startar Netflix. Glad fredag, alla!
#blogg100

Kommentera

