Ständig längtan

Man vet inte vad man har förrän det är borta. Dagen i en bild och en tanke 25/100

För tre år sedan vurpade jag med cykeln. Samma dag som det här kortet togs. Jag spräckte knät och slog axeln ur led. Sedan dess har jag ännu inte kunnat ge mig iväg på några längre turer. Än. Knät läkte snabbt, ett drygt år bara, axeln är nästan helt återställd och äntligen kan jag ana en långtur bortåt sensommaren. Jag saknar mitt nötande på cykeln. Jag längtar efter att få trampa genom gryningsljus sommarmorgon i ett sovande landskap. Jag längtar efter den tysta friheten. 

Jag längtar efter att ge mig av en fredagsmorgon hemifrån, helt ensam, utan packning mot Strömstad för att möta upp bilande familjen på bryggan ut till Långö på söndan. Att trampa på, veta att jag har 48-50 timmar på mig, sova när jag blir trött, cykla alla vakna timmar, äta när behovet kräver och bara tömma både kropp och hjärna på vardagsbestyren pockande. Jag längtar efter s E fram emot att komma in i värmen efter en lång vindpinad och regnig tur som kräver flera timmars upptining och en rejäl massage. Jag längtar efter att svära över punkteringar, skavsår och skav. Jag ser fram emot att få göra det vad det lider. Kanske kanske kan jag till och med drömma om att köpa en ny cykel. Bara för att toppa känslan av nystart. Gud vad jag ser fram emot det, nystart. Med eller utan min gamla trotjänare.

Det är ju alltid så, man saknar det åtråvärda man blivit berövad. Friheten, kärleken, hälsan, tvåsamheten. Alla har sin saknad efter något förlorat. Somt kan man kämpa att återta, somt inte. Jag har kämpat och jag ska återta, fullt ut. Senast i augusti.

#blogg100 #cyklabörmanannarsdörman

Kommentera

