Köket, husets hårddisk. 

Vi bor i ett litet litet hus, varje pryttla är medvetet möblerad eller funktionsnyttjad. Allt utom väggen i köket. Där råder ett kärleksfullt kaos. Där sitter nära nog 100 år av minnen, en del färskt annat gammalt gammalt. Köket, husets hjärta och hårddisk. Alla kategorier. 

Dagen i en bild och en tanke 32/100

Gipsade barnhänder, barnfötter och ett foto på min farmor. Barnens farmor och min pappa – både min biologiska och min adoptiv. Min mamma och nästan alla kusiner finns här. Vackra tavlor av känd och mindre känd konstnär, en valborgseld, en skidresa och våra ‘giftbilder’ från februari en måndag det där året för så länge sedan.

Ett par fötter tittar upp ur en liggvagn en midsommar, de där fötterna gick och skrev högskoleprovet i morse. En trädkoja i en trädgård som nu är asafalterad och Harry och Hemoine på en orienteringstävling i Dalarna. Ett pepparkakshus, vulkan och en  studsmatta från Verner von Heidenstams gamla trädgård utanför Vadstena.

Tranor på vårbete, en makrillsfångst i juni på Långå och en unge kryper upp ur en ubåt i början av tjogohundratalet. Jag vet, hur hinner man med? Två bröder i en fåtölj i väntan på välling och jag själv lagar cykelpunka en skitdag 2008 i Kuddby. Lådbil, kastrullhuvud och farfar som inget barnbarn hann träffa. Nu knep det i hjärtat… Alla finns här. Vi vuxna som små, gosedjuren som var med på varje semester. Voffsegull är Sveriges mest beresta tyghund.

Så många minnen. Så mycket kärlek. Den här väggen går aldrig att defragmentera. #LevLiteMer #blogg100. Imorn blir det en visning av tvättstugan.

Kommentera

