Man kommer långt med kärlek och kolapapper från Konsum.

Och en kärleksfull uppmaning till alla er föräldrar som kämpar så för att duga i andras ögon. Skit i det! Imorse delade en av mina Facebookvänner ett par foton av ett babygym hon och hennes man tillverkat. Det var jättefint! 

Nästan genast drog jag mig till minnes en grunka jag själv gjort i all hast 1998 till sonens liggvagnssuflett. Letade upp den. I en gammal sockerskål högst upp i skåpet över diskbänken där vi förvarar muggar och dricksglas. Man kan ju undra varför den har legat där de senaste 18 åren. Och jag undrar hur jag kan minnas att den låg där. Jag minns inte andra viktigare saker, barnens fyra sista för att nämna något. Iallafall:

Dagens bilder plus en film och en tanke 34/100

Jag var inte lika påhittig som nybliven förälder. Jag var helt sjukt slut. När sonen verkade behöva något att titta på snodde jag snabbt ihop tre blanka kolapapper i ett snöre och fäste i suffletten. Det funkade jättebra!

Min vän som tillverkat babygymet lägger då och då ut bilder och filmer om livet med sitt alldeles nya barn och delar generöst med sig av funderingar, dans och musik om och med det här med föräldraskap. Jag blir så förtjust varje gång, sannolikt för att jag känner så väl igen mig. Häromdagen diskuterade vi i korthet hetsen småbarnsföräldrar driver varandra med. Jag förstår att det är lika vanligt nu som på 90talet att den bästa föräldern lämnar tidigast 9 på dagis och hämtar senast 15, handlar fortfarande randiga kläder i lilla fina butiken till barnen och istället för vuxenkläder på företaget av skogsbär ska de nu handlas där de prydas av en liten älva. Jo, jag raljerar. Men det finns ett uns av sanning i det. Vi vet alla om det.

Så vad är mitt uppdrag? Ja, nu till nyblivna mamman är det att vara en sund förebild. Inte hetsa, inte berätta min egen förträffliga erfarenhets skördar utan bara heja på och peppa de egna valen och deras bästa lösningar. Mitt andra uppdrag är att vara en guide till mina egna barn. Så nu har godispappersdinglan hamnat i ett kuvert till sonen med en uppmaning om att inte tävla när och om föräldraskapet blir en av hans stora utmaningar i framtiden. Så kan det gå med lite skräp. Om en har Facebook.

#blogg100 

Kommentera

