”Från och med nu är det mina beslut som gäller och du ska bara se till!”

Fick ett mail från en besviken vårdnadshavare för en tid sedan. Egentligen var det ställt till en undervisande lärare på min skola, jag som rektor fick en synliga kopia. Det gällde ett missat moment i ett ämne där eleven inte deltagit. Läraren har erbjudit omprovstider, repetitionspass och även visat på möjligheten att delta i lovskola. Eleven vill inte. Vårdnadshavare vill ha det gjort på sitt sätt, eller helst inte alls. ”Exakt hur viktigt kan ett enda moment vara?!” 

Dagens bild och en tanke 35/100

För några år sedan, jag var fortfarande lärare och hade ett märkligt samtal med en aggressiv mamma. Hon sa ganska ordagrant ”Lotta har satsat på ett C och vi har förväntat oss ett C och vad menar du med att ge henne D?” Det här var till julbetyget, flickan som såklart heter något annat visade inte så väldigt intensivt att hon satsade på det där Cet. Snarare tvärt om. Många sena ankomster, inte rätt grejer, fipplade med telefonen, hängde ut genom fönstret och surrade med förbipasserande och skrev sällan proven på provtiden. En bit in isamtalet med mamma frågade jag, ganska ordagrant ”Är Lotta medveten om att hon ska arbeta för ett C själv, eller är det bara något som du har önskat?” Den här historien är lång. Jag blev anmäld för kränkning. Men friad av både huvudman och BEO. Jag trodde aldrig något annat. Jag var aldrig rädd för något annat.

Som rektor stöter jag på det där med jämna mellanrum. Att vårdnadshavare dikterar villkoren. Att lärare ska veta hut och lära sig sitt jobb. Det är så sjukt. Hur hamnade vi här?

Tillbaka till det där mailet jag fick härförleden. Jag har svarat föräldern att det där momentet är väldigt avgörande. Och att det är skolan, faktiskt jag som lokalt avgör om eller inte vissa delmoment kan förbises, dock alltid med god kommunikation med lärare. Jag håller mina lärares kompetens och förmåga att bedöma högt. Jag tvivlar inte på någon av mina lärare som behöver underlag för att bedöma en elevs rätta betyg. Jag har förtroende för mina pedagoger och står med glädje mellan dem och orättfärdiga vårdnadshavare. Alla dar i veckan. 

En förälder som delar ut kommandon som det i rubriken, kani viss mån kan betraktas som övergrepp i rättssak, skolan är ju en myndighet och vi bedriver myndighetsutövandet betygsättning och bedömning av kunskaper och förmågor. Det är skolans uppgift, det är liksom lärares arbete. Så, man kan inte som vårdnadshavare säga att man fattar ett beslut åt en lärare som den ska följa bara för att man är missnöjd med ett uteblivet resultat. Det måste till något annat. Kommunikation. Innan det har skitit sig, för att uttrycka mig i klartext.

Slå inte på lärare som gör rätt. Prata vid första oro med barnens läraren. Gå inte förbi läraren till rektor utan att först ha talat med läraren om saken. Och kanske allra först – kolla att barnet och du själv delar uppfattning om problemet. För många är de gånger som vi i ett alldeles för känslosamt läge sitter på min expedition och elev och förälder inte delar samma bild. Och väldigt ofta är det en besviken förälder som från början inte lagt så mycket tid på att fånga upp vad skolarbetet innebär. Allt det där kan vi i skolan hjälpa till med. Vi vill hjälpa till. Det är därför vi bjuder in till föräldramöten, det är därför vi erbjuder till exempel omprovstid utanför schema en dag när alla andra slutar lite tidigare. Det är därför proffsiga pedagoger erbjuder lovskola. Det är därför specialpedagogerna vill träffa er föräldrar för att visa vilka appar som är bra för era barn att ha i mobil eller padda.

Vi kan göra mer tillsammans. Vi kan stoppa blamegame och hjälpas åt, vi vilja samma sak. Att ungen ska lyckas.

#blogg100 

Kommentera

