Tänk om en skoldag kunde kännas som när man leker i tvätten!

Idag brottas jag med tankarna kring den dödliga tristessen och meningslösheten många elever upplever i skolhus runt om i Sverige. Faktum är att jag anar att många av oss som jobbar i skolhusen också trampar runt i menisglöshetskänslan av och till. Vad ger det? tänker en del. Ungdomar idag förstår inte sitt eget bästa, lägger inte manken till, tänker andra. Och kanske tänker några likadant om en och annan kollega… Hm. Ja så är det nog. Men kan vi inte ändra på det då? Eller?

Dagen i en bild och en tanke 37/100

Jag vill att skolans alla dagar ska vara lika inbjudande som att springa i i tvätten för en lekande femåring. Det borde vara möjligt. Så varför är det så sjukt tråkigt för de allra flesta tonåringar idag att gå till skolan? Hur blev det så här och varför måste vi till varje pris driva en verksamhet som betraktas som ett onödigt lidande av så många? Ja det är dagens fundering. 

#blogg100 och jag har berört det lite djupare i bloggen som du hittar när du klickar här.

10 thoughts on “Tänk om en skoldag kunde kännas som när man leker i tvätten!

  1. Helena Roth april 6, 2017 / 15:48

    Ska vi slå vad om att en drös av ”alltför vuxna människor” (varvid jag avser de som helt tappat kontakten med sitt barnaöga måhända? Eller?) skulle fnysa, rynka på näsan och förnärmat upprört ryta till ”Det ska inte vara roligt jämt. Man måste ha tråkigt emellanåt!”???

    Gilla

    • Rektorn april 6, 2017 / 15:57

      Mmmm det är just det. När gammalt och trött och utnött blir synonymt med vuxet.

      Märkligt det där. Att arbeta med krav om barns motivationsdrift när man kanske faktiskt inte längre vet vilken motivationsstyrning man själv lyder under – det blir en annan fundering.

      Gilla

      • Helena Roth april 6, 2017 / 16:04

        Ja. Det blir ju så grymt dubbla budskap av det. Sammadant med ”Ni behöver lära er något varje dag, men jag, jag är klar jag.” som skaver så det stänker om det. *snacka om blandade metaforer btw*

        Gilla

      • Rektorn april 6, 2017 / 17:22

        Fast vet du, jag tror inte det är så. Jag tror snarare att ingen riktigt tänker alls. Många bara gör. Solitärt och under tryckkokaren ‘vad vill jag med mitt liv egEntligen’ och mellan tankevändorna river man av en jobbardag i skolan. Som rektor, vaktis, mattant eller lärare. Alla brann nån gång för sitt yrkesval. Alla jublade någon gång över att ha blivit erbjuden tjänsten – vad hände på vägen som ger oss verktyget att bedöva ungdomar?

        Gilla

      • Helena Roth april 6, 2017 / 19:43

        Ja. Om det är nånting jag förstått, på de senaste årens maxad tankespjärnsupplevelse så är det att jag definitivt blivit bra mycket bättre på att tänka, inte bara göra. Himla mycket mer spännande livet blir det av det på köpet. Enklare? Not a chance. Men livet levs mer liksom.

        Liked by 1 person

      • Rektorn april 6, 2017 / 20:18

        Absolut! Hög igenkänningsfaktor på det👍🏼

        Gilla

  2. Jens Peter de Pedro april 6, 2017 / 17:46

    Mina barn går i en skola som nästan är lika kul som att leka i tvätten. De går i en demokratisk skola där de inte behöver gå på lektionerna om de inte vill. Man kan gå där 12 år och inte gå på en enda lektion. Varje dag är det du som bestämmer vad du vill göra av din dag i teorin. Det blir ju förstås jätteroligt. Tonåringarna har kanske inte lika kul, det har liksom att göra med att man inte springer och leker så mycket i tvätt i den åldern. De känner ju att det måste ta ansvar för vad de ska bli när de blir stora. Men det finns en mening med att gå till skolan varje dag, du jobbar ju mot mål du satt själv. Det blir arkitekter, författare och lärare av dem också, men på vägen dit hinner de leka mer i tvätt än andra barn det kan jag lova.

    Liked by 2 people

      • Rektorn april 6, 2017 / 20:19

        Såklart. Jag hoppades mot bättre vetande faktiskt Sverige.

        Gilla

Kommentera

