Jesus, vetenskapen och dagens elevsorteringssystem

Ja Herregud, nu sticker jag nog ut hakan rejält. Men det kan inte hjälpas. Man får ju (fortfarande) tänka precis vad man vill, och i stort sett nästan helt och hållet säga vad man tänker också. Inom vettighetens ramar. Det här är sannolikt ett gränsfall. Särskilt som jag till stor del har hela min barn och ungdom nerplöjd i pingstkyrkans hårda bänkar. Kanske är det också därför helt okej att vända på tankarna som jag kommer göra nu?

Dagen i en ljudfil och en tanke 44/100 Det handlar om Jesus som en rent historisk person.

Idag hade jag förmånen att sitta i bilen och lyssna oavbrutet på P1 i flera timmar. Det mest intressanta som fångade mig idag var programmet där två forskare på ett synnerligen intressant sätt kunnat ta reda på fakta om Jesus och hans lärljungar som personer. Vad de sa, vad de gjorde och hur de betraktades av andra än sig själva och sina egna. Om hur vittnesmål kring Golgata helt går isär om Jesus sista ord på korset, om huruvida Judas egentligen förådde Jesus eller om det ens var värt det till den låga penningsumma som anges i Bibeln. Intressant också att de berättade att Markus var den lärljunge som först tecknade Jesu liv och görande. Inte Matteus, trots att han har sin bok före Markus i nya testamentet. 

De båda forskarna talar i programmet, som är knappa halvtimmen, om hur omgivningen såg på Jesus framfart, hur de var skeptiska, försiktigt optimistiska och att alla fanns där från anhängare till ointresserade. Att Jesus och han gäng drog fram och skapade oreda, att Jesus var den som syntes och hördes på andras bekostnad. Att det inte var helt enkelt för varken Jesus eller omgivningen när det predikades. Oklart också om de som följde honom förstod det. Om de gjorde medvetna val eller om de var vilsna oälskade utstötta som äntligen fick bekräftelse? Hangarounds.  Ja ni får lyssna själva.

Min text kan inte göra programmet rättvisa, och mina tankar om programmets innehåll kanske bara spelas upp i mitt huvud. Men jag kan inte låta bli att att fundera över om Jesus vore en elev i min skola idag hade vi sannolikt skickat honom på utredning för narcissism, bristande impulskontroll, koncentrationssvårigheter och mytomani. Och det baserar jag på de venteskapliga iakttagelserna så som jag tolkade dem i programmet, men såklart till min egen kännedom om bibelns alla berättelser som jag under bilresan skalade ren från andligheten och betraktade beteendet.

Jag är ingen Jesusmotståndare. Vore oklokt i mina kvarter, men jag är genuint intresserad av det Jesuska entreprenörskapet. Och i förlängningen blir ju en tanke att hur många Messias har skolsystemet stoppat i sin ängslighet över olika?

Kommentera

