En allvarsam turistfälla

Jag tillbringar några dygn i Berlin och gör vad alla nybesökare gör, kollar alla kända landmärken.

Dagen i en bild och en känsla 51/100

Mannen vid Checkpoint Charlie ser rakt in i kameran. Det gör nåt med mig, han är intensiv i hela sin uppenbarelse. På ett obehagligt sätt men samtidigt vänlig när jag passerar nån halvminut senare. Men jag blev omskakad. Känner en viss olust att på 2017talsvis på reflex fota allt som är intressant. Gör det ändå. Det skaver. Historien eller kanske historierna, i plural, skaver.

Brandenburger Tor – så imponerande, så betagande i motljus och så sjukt att vi är hundratals, kanske tusentals som står där och fotar samtidigt. Med selfiepinnar i ena handen och en BigMac i andra. 

Vi gick en vända längs en bevarad del av muren. Här grep verkligen historiens mörkare drag tag i tanken, ni har kanske upplevt det själva? när insikten blir som ett hål i tidsväven och man SER det förflutna i en glimt – sen är det lika hastigt borta. Att människor med makt kan vara så gemena och elaka mot andra människor. Att vi aldrig lär oss. Av historien.

Här går vi turister sida vid sida, minns, förstår och förstår inte. Vi delar ett historiskt mörker och ljus samtidigt som selfiepinnarna åker upp och ihop. En allvarsam turistfälla, en del av samtiden. Men lite skaver det. I mig.

#blogg100

One thought on “En allvarsam turistfälla

  1. Helena Roth april 20, 2017 / 20:29

    En av de fraser/funderingar jag bär med mig är ”the things we do to each other”. Sagt med en riktigt ledsen röst, lätt uppgivet. Jag tror aldrig jag kommer förstå det, hur hemska vi förmår vara gentemot varandra. 😦

    Å andra sidan är jag riktigt glad för att mitt förslag på #dagenienbild lyckades landa på bloggen!

    Liked by 1 person

Kommentera

