Idag har jag spanat på män som pekar 

Dag två här i Berlin har på alla sätt och vis varit innehållsrik. För er som läser mina inlägg minns kanske den om kvinnor som pratar i bil, här kommer ett inlägg om män som pekar, och det är inte statyer i brons jag menar.

Dagen i en bild och en tanke 52/100

Som turist har man ju inte så mycket att sysselsätta sig med än att se sig omkring. Bland dagens alla ”to do”  här i Berlin har en och annan man passerat blickfånget. Det är här jag upptäcker något jag sett i flera år. Män som pekar ut saker i sin omgivning med en självklarhet som inte går att ifrågasätta. Inte helt sällan finns en kvinna i den pekande mannes närhet och ganska ofta till synes heeeelt ointresserad av det utpekade monumentet/huset/djuret/trädet eller vad det nu kan vara. Ibland finns tack och lov en mindre vetande yngre familjemedlem som på ren instinkt lyssnar till mannens omvärldskunskap och bekräftar pekande till än höger än vänster. 

Det här är ett intressant fenomen, säkert kan man koppla ihop beteendet med andra genom tiderna manliga härskartekniker. Jag vill vara tydlig med här att detta inte är menat som en provokation mot någon allvetande man, det är mer en observation av en relativt internationell företeelse. Se er omkring vet’ja. Börja på jobbet får ni se, eller i familjen om ni har en sådan. Berätta sedan vad ni upptäcker.

Vad är det som driver män till att förklara världen för sin omgivning? Vad är det som driver dem? Jag vill gärna veta.

#blogg100

Kommentera

