Vad tänker kungen när han flyger in över landet?

Vi har varit på minisemester i Berlin med en av familjens goda vänner. En erfaren Berlinresenär som verkligen delat med sig av stadens ”måsten och låt bli”. Vi har haft några riktigt fina dagar, mött våren och tittat på folk medan det druckits öl på uteservering. Idag var det hemresedag. Borta bra men hemma bäst och allt det där.

Dagen i en bild och en tanke 24/100

Flyget ropades ut i tid men gaten öppnade aldrig. Det var ett himla pysslande och fixande för gatepersonalen. Boarding flyttades fram utan vidare info. En halvtimme försenade satt alla äntligen i planet – äntligen – då rullade en ansenlig mängd bilar upp vid planet och inga mindre kungaparet med följe rasslar upp för trappan. 

Takeoff. Lugn flight. Landning.

När planet är intaxat reser sig ALLA som en man – ni vet hur det är, alla står upp medan planet dockar och dörren öppnas. SÄPO markerar mot närgångna att det är totalt inte tillåtet. Det är då jag börjar fundera över Kungen.

Vad tänker han när han flyger in över riket? Allt det här är mitt? Det här är mitt rike? Så tänker jag när jag ser ut över havet hemma, att allt jag ser äger mitt öga. Havet äger sig själv, men hur är det med Carl Gustav…

Och där i planet, drottningen skuttar hukande ut ur planet och Kungen ser åt alla håll utom in i planet. Och jag undrar varför han inte bara tittar ut över kabinen, lyfter handen till en hälsning och säger Välkommen till Sverige, typ. Det hade jag gjort. Om jag va’ kung.

#blogg100 Foto: Morris Ahlstrand

Kommentera

