Törs du använda hela spelytan på jobbet, rektorn?

De senaste veckorna har jag funderat mycket på friutrymmen i olika sammanhang. Jag måste få släppa ut det.

Dagen i en bild och en tanke 56/100

Jag har förmånen att ha kloka och diskussionsbenägna rektorskolleger här i Sävsjö, några av oss delar både organisatoriska och pedagogiska intressen och i viss mån personal. För en tid sedan fick jag den här skissen av en kollega när vi pratade om vad alla i styrkedjan kan göra och vad vi gör i realiteten. Lärare inbegripet. Politiker inbegripna.

Den grå rutan är ditt uppdrag i grunden. Det orangefärgade är allt annat som också görs i en enhet där vi har vårt uppdrag och som vi dels ska dela på, dels utforska eftersom det är i det orangefärgade som det utvecklande ligger. Det som vi ännu inte kan, vet eller behärskar. På både personlig nivå och rent verksamhetsutvecklande. Det är i det orangefärgade som vi ska arbeta när vi arbetar med det systematiska kvalitetsarbetet. Analysen i det grå, nästa steg utanför.

Jag tänker att man lätt kan översätta det till organisation, till medarbetares förmåga, intresse eller olust inför att vilja eller våga göra mer än det grundläggande i sitt uppdrag. 

Jag tänker att jag kan se det som frirummet för mig som rektor där det grå är basen utifrån kommunalt uppdrag och att det oreangefärgade är skollagen. Och skollagen trumfar i viss mån kommunallagen när det gäller rektors ansvar och möjlighet att utveckla och förändra/förvalta och röra sig på ett makalöst stort område och ändå göra rätt. Det är ju en svindlande tanke!

#blogg100

Kommentera

