Det här var en riktigt bra skitdag

Jag försov mig. Jag hällde ut mitt morgon-te i knät. Jag vidbrände min middagsmat. Men på det stora hela blev mellanpartiet bra.dagen i en bild och en tanke 57/100

Det är sällan jag försovit mig, har inte hänt ens tio gånger i hela mitt liv tror jag. Om man bortser från när jag gick i 8an för då kan jag inte riktigt minnas att jag ens gick upp faktiskt.

Anpassningsbar är ett ord som följt mig hela dagen. Hur lätt man ändå anpassar sig efter nya fakta. Vaknar sent, man skyndar. Elever saknas, man letar. Lärare sjuk, man hittar vikarie. Elev slår ut tand, man samordnar rätt personer till tandläkaren. Myndighet begär in information med kort deadline, man levererar. Möbler går sönder, man köper nya. Skrivvakt saknas, man vikarierar. Myndighet kallar till möte, man roddar om i sin egen kalender. Någon är sen till ett avtalat möte, man väntar. Någon är arg och skriker, man väntar ut. Man kan klaga men det är ingen gångbar väg, det hjälper aldrig att klaga. Man får lära sig att hantera vardagen. Man kan härda ut, eller man kan aktivt betrakta och anpassa sig. Kostar mindre energi. Idag har verkligen varit en sån dag.

Vissa dagar liksom bara får leva sitt eget liv, man är som gisslantagen. Ett offer för både egna och andras omständigheter. En skitdag kan bli bra. Det är lite av ett val man kan göra. Oftast.

#blogg100

2 thoughts on “Det här var en riktigt bra skitdag

  1. Helena Roth april 26, 2017 / 19:25

    ”Det är lite av ett val man kan göra.”
    Word. Bara att se det, och att veta det, gör att man emellanåt faktiskt lyckas väljaatt göra även en skitdag bra.

    Liked by 1 person

    • Rektorn april 26, 2017 / 19:31

      Menellerhur. Jag är så trött på att falla offer för känslor som tynger. Försöker välja glädje – det handlar kanske mer om det. Men jävlar vilken skitdag det kunde ha blivit om morronhaveriet fått styra dagen

      Liked by 1 person

Kommentera

