Vår skola tar på en ny kavaj. 

Idag har vi haft öppet hus på vår skola. För första gången på många år (om jag förstått rätt) har vi haft öppet hus för föräldrar och elever som ska börja 7an hos oss i höst. Det blev en väldigt lyckad kväll!

Efter ett knappt läsår får jag äntligen börja skapa en agenda som jag äger tillsammans med skolans personal. Vi lever inte längre efter någon annan rektors organisation. Det är min, vår. Vår skola tar på en ny kavaj. Och det är vi som jobbar här nu och framgent som bestämmer färg, fickor och sömmar. Det är vi som tar över tillsammans. Jag behöver inte längre genomföra någon annans agenda. Vi skapar en egen som är min att försvara och förklara. Äntligen. Det är så stort! 

Dagen i en bild och en tanke 58/100

Vi stod i entrén, jag och biträdande rektor, handhälsade på alla som kom. Höll elevernas hand lite extra, hukade oss lite för att komma i samma ansiktshöjd, presenterade oss med namn och titel, frågade om deras namn, vilken skola de går på nu och att ‘vad roligt att du är här ikväll’. Lite längre in i skola lotsades alla vidare till informationssalen. Den blev överfull. Vi fick öppna ett klassrum till, och ett till för att fylla på med stolar. 

Vi delade på oss, biträdande körde en presentation i ett rum, jag i en annan. En kort kort presentation om lärartäthet, behöriga lärare och gymnasiebehörighet alla punkter jmf med riket. Vi har inget att skämmas för där! Vi berättade om vårt fokus på trygghet och studiero, om visionen och att klassindelningen kommer att vara klar i mitten/slutet av maj, att vi verkligen såg fram emot att de skulle komma till oss i augusti och att vi är glada att de kom idag.

Och det slår mig plötsligt under rundvandringen efter presentationen att det här är det första synliga steget av min egen organisation. Biträdande och jag har tagit vårt första gemensamma synliga steg i en organisationsförändring som märks utanför skolhuset. Det är stort. Glädje! 

#blogg100 #rektor #glädje

Kommentera

