Rektor –  är som att vara Madeleine Albright och Alfons Åbergs pappa i samma skepnad

De senaste åren har jag har förmånen att kunna arbeta som rektor. Några olika uppdrag i olika skolor, olika huvudmän med klara ideér med vad de vill med sina skolor. Jag gillar det. Tydlighet. Starka huvudmän. Starka huvudmän ger förutsättningar att skapa magiska möjligheter.

Mina rektorsuppdrag brukar vara ganska nischade, den som anställer mig har ofta en klar plan över varför de valt just mig. Nej. Det är inte att vara kaxig i överkant. Alla har vi fått våra respektive jobb utifrån att vi var bäst lämpade för uppdraget. Arbetsgivaren valde just oss. Dig till ditt uppdrag och arbete, mina chefer valde mig. För våra personliga egenskaper. I personkemin ligger det magiska, att bli vald.

Gott så.

Jag blev rektor för att jag från början blev lärare. Rektor var aldrig mitt mål, det hampade sig så. Som för så många lärare runt om i landet. Vi halkar in på ett bananskal, fyller en tf-tjänst, visar att vi har fallenhet och så rullar det igång. 

För min del har det alltid handlat om de extra speciella klasserna, krävande eleverna eller skolorna vars skolchefer ser behov av extra ansatser. Jag gillar när det är lite trixigt, lite svårt och utmanande. Jag trivs bäst i medvind såklart men jag gillar det jag lär mig av motvind. Några kallar det tålamod, andra mod, och ibland kallar jag det för egen del ren galenskap, och andra gånger för jävlar anamma. En stark motivationsdrift ligger i det som sedan 2013 varit min dagliga grundfråga #varförskola alltså om varför gör vi det här. Varje dag – bedriver skola. Vad ska den innehålla och varför? Så spännande! Ibland är det frågorna som för oss framåt och väldigt sällan påståendena eller de snabba svaren. 

Jag går till jobbet varje dag av glädje, av drivkraft att ge elever en skola för var och en. En skola för alla, ja i och för sig men en skola för var och en har ytterligare en dimension av elevfokus. En annan drivkraft är vilja och min önskan om att skapa en arena/skola/plattform där både elever och medarbetare hittar vägar att med sina grundförmågor erövra världen, ett litet stycke dag för dag. Tänk att få vara den möjliggöraren tillsammans med andra. Det är magiskt.

Rektor är ingen enmansuppgift, samtidigt som det inte är ett grupparbete. Rektor är att vara Madeleine Albright och Alfons Åbergs pappa i samma skepnad med ett uns av Elastaflickan och kanske även Fantomen. Som rektor behöver man vara skicklig på att tolka och hantera  lag och fakta med känslostyrda gamla traditionella måsten. Nyutbildade lärare, outbildade lärare, unga lärare och gamla lärare – och alla andra personalgrupper som är exakt lika viktiga som just lärare för att vi ska kunna vara en skola för var och en. Elev som anställd. Tillsammans. Tillsammans skapar vi magi. Oavsett om vi leder eller följer.

Rektor har ansvaret att skapa ett möjligt tillsammans. Tillsammans med personal som vill skapa tillsammans . Tillsammans med personal som inte vill. Det är en utmaning som heter duga. Det är en arbetsuppgift rektor delar med alla chefer, oavsett bransch eller skola. Det finns eldsjälar, det finns själar. Det finns glada, det finns oglada, nöjda, missnöjda, filantroper och misantroper…jag gillar mixen. Det blir dynamiskt. Det jag har svårt för är när vi tappar elevfokus. När vi fastnar i administration, skolbussar, schemasystem och lärarbrist. Det tar tid. Måste göras men tar tid från elev.

Jag trivs på mitt jobb. Jag går med glädje till jobbet varje dag. Jag har min huvudmans förtroende och huvudmannen har mitt. Jag har ett fantastiskt gäng medarbetare och kolleger i fem-sex olika yrkeskategorier som gör det möjligt att vara en skolledare av 2017års mått i skollagssammanhang alla dar i veckan. Jag har underbara elever med varierad grad av närvaro och transportmedel. Dagens unga och framtidens vuxna. Som ska erövra världen. Det är magiskt.

Men surdegarna vi också hanterar? tänker du kanske nu. Alltså, jag tänker att vi noterar att de finns, vi tar itu med dem men vi fokuserar inte på surdegarna som plattformar att utgå från. Det blir fel fokus. Alldeles fantastiskt dränerande och omagiskt. Tur för skolan att den är obligatorisk!

Se där. Det blev ett spretig inlägg om vardagens tankar och göranden i all sin enkelhet. Reflektionen är min egen, tankarna är mina egna och representerar bara mig. Att stå för sitt ord. Förlita sig på att kunna sin roll och leva sin värdegrund. Att vara en människa. På sitt eget sätt. En rektor. Ett uppdrag. Skapa förutsättningar för en bra lärmiljö – för eleverna. Magiskt!

3 thoughts on “Rektor –  är som att vara Madeleine Albright och Alfons Åbergs pappa i samma skepnad

  1. Helena Roth oktober 11, 2017 / 19:36

    Give them something great to imitate – så sant som det är sagt. Det är vad du är för mig, ska du veta, någon jag ser upp till och har som förebild.

    Du följer mig ofta i mitt liv (så vitt skilt från rektors/skollivet, men ändå!), sitter liksom där på axeln min i en imaginär miniversion som kan kläcka ur sig något som förlöser en situation för mig (utan att du ens vet om att du gör det)!

    Liked by 2 people

    • Rektorn oktober 11, 2017 / 19:45

      Så fantastiskt fin feedback och pepp. Tack! Jag tänker att vi gör varandra bra. Om vi vill. Likt vi två i vår relation byggd på professioner så olika men så besläktade. Jag reflekterar också över det begrepp som Peyman Vahedi just nu använder ofta; att vilja ta konflikt. Detta stora med att våga vilja ta mötet, utvecklingschansen och samtalet som leder oss framåt. Att konflikt inte är synonymt med krig och bråk utan en möjlig väg till samförstånd och elevfokus.
      Tack.

      Liked by 2 people

      • Helena Roth oktober 19, 2017 / 20:40

        Som Pernilla Tillander formulerar det ”Tydlighet = snällhet”, vilket är ett annat sätt att säga precis detsamma. Vad är ok med mig och vad är det inte, och att kunna förmedla det – det är viktigt det!

        Gilla

Kommentera

