Haveribaserat underhåll – gör ingen skola bra

Vi verkar inte komma ifrån det. I skolan. Det stör mig. Det liksom irriterar mitt inre öga. Skolinspektionen granskar verksamhet och sammanställer en eventuell avvikelserapport från det förväntade läget huvudmannen har till uppgift att tillhandahålla en skola för var och en av eleverna. Oavsett vilka förutsättningar hen har vid sitt inträde i verksamheten. Gott så. Huvudmannen ansvarar för att författingens krav på duglig undervisning upprätthålls genom att tillgodose grundläggande krav på miljö, innehåll, material, lokaler och behörig personal på alla poster. Gott så. I teorin.

I verkligheten gör skolan just det som industrier med korta ekonomiavrop håller på med där det finns ett visst mått av riskkapital att tillgå i en loop med periodiskt utbyte i kombination med risktagande att det kan gå att inte lagerhålla reservdelar eller underhållspersonal – det kan löna sig om sakerna håller lite längre än om man underhåller löpande. Det kan gå sönder under pågående process och ett olönsamt stopp i produktionen uppstår – men det är inom riskkalkyl. 

När skolan (staten, huvudmannen eller rektor) arbetar med kortsiktiga loopar på temat haveribaserat underhåll eller kanske mer hemvant och i viss mån raljerande uttryckt –  lappar och lagar med gammalt tänk i nya tider kommer det att bli stopp under pågående processer och produktionen stannar av, enheten står still och blöder kapital. På skolspråk – elever når inte godkända betyg, elevhälsan sviktar, elever lämnar skolor för att/så att integration uteblir, lärare  lämnar för andra yrken, landsortsskolor utarmas pga kostsam drift, små skolor läggs ner och skolfastigheter underhålls inte, då det är en annans budget, så goda lärmiljöer uteblir. Sen står vi där och alla utom uppdragsgivaren begriper vad som hände. Tror jag.

Om skolan i Sverige ska bli nåt att räkna med nationellt och internationellt hänger väldigt lite på huruvida vi placerar oss högt eller lågt i PISAresultaten, det hänger snarare på om det lyckas att skapa en långsiktig och hållbar strategi för huvudmän och rektorer att både hålla sig till och att förhålla sig till mer än under en och annan mandatperiod. Tänker jag.

Vi kan inte bygga en framtid på ett haveribaserat skolunderhåll. 

  Det vet jag.

Lämna en kommentar